Dag minder werken, hetzelfde loon: Unilever experimenteert met vierdaagse werkweek
Was- en levensmiddelenconcern Unilever gaat in Nieuw-Zeeland een vierdaagse werkweek uitproberen. Daarmee wil de organisatie de productiviteit en het welzijn van werknemers verhogen. Vanaf deze maand nemen 81 werknemers de proef op de som: ze zullen een jaar lang 4 dagen werken voor een volledig salaris.
Delen per e-mail
In Nieuw-Zeeland werken 81 mensen bij Unilever. Het merendeel van hen werkt vanuit het hoofdkantoor en distributiecentrum in Auckland. En allemaal gaan ze 4 in plaats van 5 dagen in de week werken, voor het loon van een voltijdse werkweek.
Wereldwijd 150.000 werknemers
De proef begint deze maand en duurt een jaar, en wordt vooralsnog alleen in Nieuw-Zeeland gedaan.
Samen met de technische universiteit in Sydney gaat het concern de resultaten van het experiment onderzoeken, om zo te kijken of de vierdaagse werkweek ook op grotere schaal een goed idee is. Unilever heeft wereldwijd 150.000 mensen in dienst.
‘Vijf dagen werken is ouderwets’
“Vijf dagen werken in de week is ouderwets en niet meer doelmatig”, liet de Nieuw-Zeelandse directeur van Unilever, Nick Bangs, optekenen over het experiment. “We willen prestaties meten op basis van opbrengsten, en niet op basis van tijd.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
ABVV wil evolueren naar 32 urenweek: “Met z’n allen wat minder werken, om met z’n allen aan de slag te kunnen”
De socialistische vakbond wil dat we evolueren van een werkweek van 38 naar een van 32 uren, om zo de combinatie werk en gezin makkelijker te maken en iedereen aan de slag te houden. De voorkeur gaat daarbij uit naar een vierdagenweek. Het ABVV gaat het voorstel op tafel leggen bij het interprofessioneel overleg van dit najaar. -
Duitse groep kandidaat-overnemer voor Mega World
De winkelketen Mega World, die eind vorig jaar werd failliet verklaard, kan misschien een doorstart maken. Een Duitse groep is geïnteresseerd om de 199 winkels over te nemen, zo vernam de redactie van Kanaal Z. -
Energie Overstappen van energieleverancier is simpel. Waarom laten zoveel mensen dan besparing liggen?
Dat veel gezinnen vandaag onnodig te veel betalen voor hun energiecontract is ondertussen genoegzaam bekend. Energieregulator CREG merkt daarbij dat consumenten het te ingewikkeld vinden om van energieleverancier te veranderen. Mijnenergie.be bekijkt wat u moet weten om een goedkoper contact af te sluiten. -
-
Zoom geeft voor 1,8 miljard dollar nieuwe aandelen uit
Videoconferencebedrijf Zoom Video haalt 1,8 miljard dollar op door het uitgeven van extra aandelen. Omgerekend is dat bijna 1,5 miljard euro. Daarmee profiteert het bedrijf van de goede zaken die het deed tijdens de coronacrisis en de koerssprong die zijn aandeel vorig jaar maakte. Dat werd haast vijf keer zo veel waard. -
Vier dagen werken en er vijf betaald krijgen, een Nieuw-Zeelands bedrijf doet het
Vier dagen werken en er vijf betaald krijgen: het Nieuw-Zeelandse bedrijf dat er in maart een proef mee startte, noemt het inmiddels "een groot succes". Medewerkers zijn tevredener over hun baan en hebben een betere werk-privébalans, blijkt na het experiment. -
Multimedia Is het nog de moeite om te investeren in een fototoestel?
Omdat de camera’s in onze smartphones steeds beter worden, lijkt het dom om nog in een fototoestel te investeren. Onze techredacteur zocht naar de belangrijkste verschillen tussen de twee. -
Buitenland Fastfoodketen Burger King krijgt na ruim 20 jaar nieuw logo
Hamburgerketen Burger King krijgt een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Het is voor het eerst in meer dan twintig jaar dat het Amerikaanse fastfoodbedrijf zijn logo verandert.
8 reacties
Frans Van Hoyweghen
karin verwimp
Walter Van Criekinge
Rudy Devolder
Patrick Peeters