Flessen met Australische wijn in een winkel in Peking, China.
Volledig scherm
Flessen met Australische wijn in een winkel in Peking, China. © REUTERS

Australië klaagt China aan bij WHO vanwege importheffing op wijn

EconomieAustralië gaat China voor de wereldhandelsorganisatie (WTO) slepen vanwege de importheffing die het Aziatische land heeft ingesteld op Australische wijn. Daarmee dreigt de toch al verslechterde relatie tussen Australië en China naar een nieuw dieptepunt te zakken.

8 reacties

  • norbert Vandendriessche

    1 maand geleden
    China dreigde met tegenmaatregelen na het opzeggen van afspraken over de nieuwe zijderoute. Dit is er een van.
  • hans voet

    1 maand geleden
    De Chinesen weren zich terecht tegen door de USA georganiseerde bashing. Wij moeten met China een goede relatie opbouwen. Zie wat er nu met Australië gebeurd. Laat de Amerkaanse oorlogstoker het maar zelf oplossen.
  • Mark Deckers

    1 maand geleden
    China stelt dat de Australische wijn zou gesubsidieerd zijn. Hoe ironisch, want alle Chinese export die van strategisch belang is voor het regime wordt gesubsidieerd. We zouden in Europa en de VS beter daar een pak heffingen op invoeren, waardoor we grote delen van de productie terug leefbaar kunnen maken in het Westen.
  • pol van de velde

    1 maand geleden
    Alle westerse landen zouden de Chinese producten moeten belasten zodat ze onbetaalbaar worden, en terug produceren in eigen regio. Komt de werkgelegenheid terug op gang en zijn dan niet meer afhankelijk van landen die onze economie ondermijnen.
  • Marc Janssens

    1 maand geleden
    China aanklagen bij de WHO? Dat is hetzelfde als een NVA’er aanklagen bij een parlementaire commissie over PFOS in Antwerpen.
  1. Chiptekort blijft autosector teisteren: “Probleem is absoluut nog niet van de baan”

    Chiptekort blijft autosector teisteren: “Probleem is absoluut nog niet van de baan”

    Het chiptekort blijft voor uitdagende situaties zorgen bij autobouwers. In de Brusselse fabriek van de Duitse luxewagenbouwer Audi moest de band vorig maand nog worden stilgelegd en ook in de Gentse fabriek van autobouwer Volvo lag de productie meer dan een week stil. Daar volgt de directie het probleem op de voet. “De problematiek is absoluut nog niet van de baan”, zegt woordvoerder Barbara Blomme.

Geld