Wat betekenen deze onbekende borden langs Duitse snelweg?
Automobilisten die deze zomer door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer.
Ze staan op de snelweg A9 München-Ingolstadt, maar ook op de A93, die bij knooppunt Holledau, dat daar in de richting van Regensburg aftakt tot aan de afrit Wolnzach. Het zijn er in totaal 13 en ze staan allemaal op exact 2,5 kilometer van elkaar. Zelfs de Duitsers weten niet wat ze betekenen, maar dat hoeft ook niet.
De vreemde verkeersborden zijn namelijk bedoeld voor zelfrijdende auto’s. Ze stellen de digitale autonome voertuigen in staat om hun exacte locatie te bepalen en zijn dus niet bedoeld voor mensen. Volgens experts zullen autonome auto's binnenkort deel uitmaken van het dagelijks leven en op de A9 worden deze voertuigen al getest, omdat Duitsland deze snelweg heeft bestempeld tot digitaal testgebied.
De testroute biedt alle voorwaarden voor het uitvoerig testen van de stuurfuncties voor autonoom rijden: rechte stukken, bochten, heuvelachtige landschappen en afwisselend twee-, drie- en vierbaans vakken. Het uiteindelijke doel is om de exacte locatie van de voertuigen te bepalen aan de hand van de borden, zodat verschillende testritten in detail met elkaar kunnen vergeleken worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
78
Zwarte doos en slimme snelheidsbegrenzer: dit wordt allemaal verplicht in nieuwe auto’s
Nieuwe auto’s moeten nog veiliger worden. Op 6 juli treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht voor nieuwe auto’s. Sommige zijn al langer bekend en hebben hun nut al bewezen, andere zijn ietwat controversieel. Zo zal elke nieuwe wagen binnenkort uitgerust moeten zijn met een zwarte doos en een slimme snelheidsbegrenzer. -
Jobat
Bijverdienen: hier kan je terecht en dit loon mag je verwachten
De inflatie is torenhoog: in maart bereikte ze maar liefst 8,31 procent, aldus Belgisch statistiekbureau Statbel. Enkel in maart 1983 kwam de inflatie met 8,92 procent nog hoger uit in ons land. Heb je nood aan een extra financiële injectie om de eindjes aan elkaar te knopen? Dan biedt een bijverdienste mogelijk een uitweg. Jobat.be geeft een overzicht van de opties. -
PREMIUM
“Er zijn 4 redenen waarom een elektrische auto een ander soort banden nodig heeft”: onze mobiliteitsexpert geeft advies
-
-
Livios
Grotere regenwaterputten in opmars: “Ga meteen voor een put van 10.000 liter”
De klimaatverandering is een realiteit. Zowel periodes van droogte als intense neerslag komen steeds vaker voor. Maart en april waren kurkdroge maanden, waardoor heel wat regenwaterputten in Vlaanderen vandaag leeg zijn. Nu al. Moeten we investeren in grotere regenwaterputten? Bouwsite Livios gaat het na. -
2
Aston Martin koning Boudewijn gaat onder de hamer: vraagprijs 4,4 miljoen euro
Een Aston Martin DB2 Vignale uit 1954 die ooit toebehoorde aan onze koning Boudewijn wordt te koop aangeboden in Groot-Brittannië. Je moet er wel diep voor in de buidel tasten. De vraagprijs op de gespecialiseerde zoekertjessite voor klassieke en exotische wagens Dyler is 4,4 miljoen euro. -
Independer
Mag je handsfree vergaderen achter het stuur? Dit zegt je verzekering
9 procent van de werknemers vergaderde de voorbije maand minstens één keer onderweg in de auto achter het stuur, dat blijkt uit een enquête van Vias Institute. Strikt genomen is het niet verboden, maar gevaarlijk is het wel. Ben je verzekerd als je in je auto deelneemt aan een videovergadering? Independer.be zoekt het uit. -
Livios
De vier meest gemaakte fouten bij de aanleg van je tuin
Wil je dit voorjaar je tuin (gedeeltelijk) opnieuw aanleggen? Bouwsite Livios vroeg aan tuin- en landschapsarchitecten welke fouten het vaakst gemaakt worden én hoe je ze vermijdt.
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBart Timperman
Chris De Soomer
Eduard Maes
Eric Roeloffzen
Mario Adams