Tesla’s staan in Noorwegen in een rijtje op te laden, maar het meest verkochte model is er een Nissan Leaf. Richtprijs: 40.000 euro.
Volledig scherm
PREMIUM
Tesla’s staan in Noorwegen in een rijtje op te laden, maar het meest verkochte model is er een Nissan Leaf. Richtprijs: 40.000 euro. © REUTERS

Wat België kan leren van de elektrische autogolf in Noorwegen

Afgelopen maand waren meer dan de helft van de nieuw verkochte wagens in Noorwegen elektrisch, een wereldprimeur. België zet daar een marktaandeel van amper 1,1 procent tegenover. Moeten we een lesuurtje Noors invoeren voor onze beleidsmakers?

87 reacties

  • stefan ceulemans

    3 jaar geleden
    Die Noren worden ook niet belast zoals wij in België hier in België kan niemand een Tesla kopen zene
  • piet devlieger

    3 jaar geleden
    Cecile Desair, ik hoop dat er velen uw commentaar lezen om eens met beide voetjes op de grond te komen als het om elektrische auto's gaat. Maar blijkbaar zou Noorwegen stoppen met de subsidies op die auto's - ik vraag me af hoe het dan zal evolueren.
  • Jan Verstrepen

    3 jaar geleden
    Inderdaad als we doen zoals ginder vallen al onze elektriciteit voorzieningen op hun gat er is nu al stroom tekort. Net of elektrische auto's minder zouden vervuilen!
  • Hans Schoen

    3 jaar geleden
    Sommige reageren altijd zo negatief ivm elekr rijden. 1. Ze weten niet dat brandstof al 100 jaar vooral gemaakt en opgepompt is met vervuilende koolcentrales. 2. Dikke zever dat er geen electriciteit genoeg is? We gaan morgen niet allemaal meteen overschakelen. zoiets groeit. De aanpassingen ed technieken groeien dan ook mee.
  • Geert Tamsyn

    3 jaar geleden
    Danny Janssens, andere berekeningen geven 50.000 of 80.000 km.
  1. Franse auto-industrie vreest voor 100.000 jobs door overgang naar elektrisch rijden
    22

    Franse au­to-industrie vreest voor 100.000 jobs door overgang naar elektrisch rijden

    Door de overgang naar elektrisch rijden dreigt Frankrijk tot een kwart van de banen in de auto-industrie te verliezen. Het gaat om 100.000 van de 400.000 banen bij bedrijven als Peugeot, Renault en Citroën, maar ook tientallen toeleveranciers, stelt een belangenvereniging voor de Franse autosector. Volgens Luc Chatel van La Plateforme Automobile is Frankrijk niet concurrerend en moet de overheid bedrijven helpen de overstap te maken.