Volkswagen haalt Europese CO2-norm in 2021 wel en ontsnapt aan boete
Het Duitse autoconcern Volkswagen heeft vorig jaar de Europese norm voor CO2-uitstoot van zijn voertuigen gehaald. Dat heeft Volkswagen vandaag bekendgemaakt. De autobouwer ontsnapt zo aan een boete. Een jaar eerder haalde Volkswagen de norm net niet.
"Op basis van voorlopige cijfers heeft de groep een gemiddelde CO2-uitstoot van 118 g/km gerealiseerd voor zijn nieuwe personenwagens die in de Europese Unie verkocht werden, of bijna 2 procent minder dan de wettelijke limiet", aldus de autobouwer in een persbericht. Volkswagen meldt een toename met 64 procent van de verkoop van elektrische wagens vorig jaar.
In 2020, het eerste jaar dat de Europese eisen van kracht werden, had Volkswagen de norm nog gemist met 0,5 gram. De autobouwer weet dat toen aan de impact van de coronacrisis op de autoverkoop.
De Europese normen zullen in 2030 verder verstrengd worden. Om eraan te kunnen voldoen, zijn de autobouwers de weg richting elektrische auto's ingeslagen. Volkswagen investeert tientallen miljarden euro's in elektrificatie.
"In 2030 voorzien we een aandeel van 60 procent van de Europese verkoop voor volledig elektrische wagens", aldus Christian Dahlheim, verkoopdirecteur bij de Duitse autogroep.
LEES OOK.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Pensioensparen op je 54ste? Behoed je voor deze grove fout
54-jarigen die aan pensioensparen doen, denken maar beter twee keer na over het bedrag dat ze dit jaar storten. Het kan bepalend zijn voor de sommen die ze de volgende tien jaar mogen storten en het fiscale voordeel dat ze daarbij genieten. Spaargids.be legt uit hoe de vork aan de steel zit. -
Independer
Mag je handsfree vergaderen achter het stuur? Dit zegt je verzekering
9 procent van de werknemers vergaderde de voorbije maand minstens één keer onderweg in de auto achter het stuur, dat blijkt uit een enquête van Vias Institute. Strikt genomen is het niet verboden, maar gevaarlijk is het wel. Ben je verzekerd als je in je auto deelneemt aan een videovergadering? Independer.be zoekt het uit. -
“Verkoopverbod voor Ford in Duitsland”
In Duitsland geldt binnenkort een verkoopverbod voor auto's van Ford. De Amerikaanse producent zou chips gebruiken in de auto's waarvoor het geen licentierechten betaalt. Houders van de octrooien stapten daarop naar de rechter. Die oordeelde nu dat er een verkoopverbod komt, tenzij het bedrijf op korte termijn de licenties regelt. Dat schrijft het Duitse weekblad Wirtschaftswoche. -
-
PREMIUMSchellebelle
RECONSTRUCTIE. De Schellebellemoord, met peetvader Prosper als meesterbrein: “De enige vijand die Eddy had, was zijn papa zelf”
-
PREMIUM
GETEST. “Een conservatieve grijze muis met superieure uitrusting”: onze motorexpert reed met de Honda NT1100
Honda heeft eindelijk opnieuw een grote toermotor in het gamma. De NT1100 moet het gat tussen de Gold Wing en avontuurlijke Africa Twin vullen met zijn rijkelijke uitrusting en vlot stuurkarakter. Het prijskaartje zit ook nog eens goed, maar of dat volstaat om onze motorexpert Arno Jaspers te overtuigen? “Honda bewandelt als geen ander de grens tussen efficiënt en doodsaai.” -
Dit is de nieuwe Range Rover Sport: “Een hoop technologie om dingen te kunnen die geen mens er ooit mee zal doen”
Land Rover stelde gisterenavond de nieuwe Range Rover Sport voor, de dynamische SUV met een stevig prijskaartje, maar daar staat tegenover dat deze wagen heel wat meer kan dan een andere. Onze mobiliteitsspecialist Brecht Vanhaelewyn bekeek alvast het nieuwe luxepaardje: “De lat wordt weer hoger gelegd.” -
PREMIUM
Alzheimer en toch nog met de auto rijden? “Van zodra mijn vrouw fouten opmerkt, geef ik mijn rijbewijs af”
Wie aan alzheimer lijdt, ziet zijn leven stap voor stap ingrijpend veranderen. Maar een auto blijft voor veel patiënten net het middel om nog onder de mensen te komen. Zo ook voor Paul Goossens (69): “Autorijden is voor mij heel belangrijk, het houdt mij net alert.” Maar mag je nog wel autorijden met alzheimer? En kan je je rijbewijs nog terugkrijgen als het werd ingetrokken? Wij vroegen het aan verkeersveiligheidsinstituut Vias.