Vanaf deze kilometerstand wordt de aanschaf van een tweedehandsauto riskant
Nu de wachttijden bij nieuwe auto's fors oplopen en ook jong gebruikte tweedehandswagens schaars zijn, kijken autokopers steeds vaker naar oudere auto's. Dat kan ook prima, maar vanaf welke kilometerstand wordt het kopen van zo’n wagen riskant?
Het antwoord op die vraag is niet eenvoudig en zeker niet eenduidig. Er zijn immers veel factoren die een rol kunnen spelen. De betrouwbaarheid van een auto is afhankelijk van het merk, het model, het bouwjaar en zelfs het land waar de auto is gebouwd. Zo hebben auto's uit Japan een bijna spreekwoordelijke betrouwbaarheid en kun je bijna met je ogen dicht een Mercedes C, E of S uit de jaren 80 of 90 kopen met een kilometerstand van 200.000. Zelfs bij 300.000 kilometer kun je nog best de sprong wagen. Ook hybrides zijn extreem betrouwbaar. Wellicht omdat fabrikanten ze extra duurzaam hebben gemaakt zodat twijfelende consumenten over de streep getrokken zouden worden.
Volgens de de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB is de kilometerstand echter van secundair belang. “Een tweedehandsauto met een hoge kilometerstand kan een goede keus zijn”, zo weet Marcus van Tol van de ANWB. “Mits er een sluitende onderhoudshistorie bijzit.” Dat vindt ook Paul de Waal van de Nederlandse sectororganisatie BOVAG. “Auto's gaan tegenwoordig veel langer mee. De sloopleeftijd loopt maar op en ligt nu op gemiddeld 19 jaar. Dat is enorm hoog. Vuistregels dat je weg moest blijven bij een benzineauto met meer dan 100.000 kilometer en diesels met 200.000 kilometer behoren tot het verre verleden.”
Koop een auto met garantie
Wie risico's wil vermijden, kan ook het beste een tweedehandsauto kopen met garantie, vindt De Waal. “Hoe ouder de auto, des te groter de verleiding om het niet te doen, maar zo voorkom je wel nare verrassingen. Vraag bij aankoop ook welke kosten eraan zitten te komen en leg die vast in je koopovereenkomst. Dat is voor de verkopende partij ook fijn, want dat voorkomt discussie achteraf. Je kunt dus prima een auto met meer dan twee ton op de teller kopen, als deze maar op tijd zijn beurten heeft gehad.”
200.000 kilometer als ondergrens
Ook andere experts noemen een kilometerstand van minimaal 200.000 kilometer als ondergrens. Simpelweg omdat het, gemiddeld genomen, gezien de kilometerstand min of meer normaal is dat vanaf dat moment zaken als de koppeling, versnellingsbak, schokbrekers, distributieriem, dynamo en startmotor in theorie aan vervanging toe kunnen zijn. Dat wil niet zeggen dat ze niet nog honderdduizenden kilometers mee zouden kunnen, maar het risico op kapotte onderdelen neemt wel snel toe.
Dit zijn de fragiele automerken
Wanneer je kijkt naar de betrouwbaarheid, zijn er nog wel een paar specifieke merken die er in negatieve zin uitspringen. Een aantal modellen van de merken Renault, Peugeot, Volkswagen en Mercedes van 2001/2002 tot 2007/2008 blinken niet uit in degelijkheid. Ook fragiel zijn bepaalde modellen die zijn uitgerust met slecht geconstrueerde motoren, zoals de 1.4 TSI-blokken van Volkswagen, de modellen met de eerste DSG-versnellingsbakken, de 1.2 TCe Renault- of 1.2 Puretech PSA-motoren, maar ook de 2.0 BMW N47-diesels. Bij dit soort modellen kan het al riskant zijn om ze te kopen met minder dan een ton op de teller.
Auto's met een ijzersterke reputatie die goed zijn onderhouden, altijd binnen hebben gestaan en niet zijn misbruikt door hun vorige eigenaar, kunnen makkelijk betrouwbaar blijven tot een kilometerstand van meer dan 300.000. Maar het is dus van belang om altijd te kijken of er op- en aanmerkingen zijn ten aanzien van de betrouwbaarheid.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Geraak je met een elektrische wagen vlot in Zuid-Frankrijk? “Alle laadplekken waren vol en één Belg blokkeerde parkeerplaats zonder te laden”
-
PREMIUM
Zwarte doos verplicht in nieuwe wagens vanaf 1 juli: een aanslag op je privacy
-
PREMIUM
Waarom privé een auto leasen nu wél interessant kan zijn: mobiliteitsexpert geeft advies en vertelt waar je op moet letten bij de kleine lettertjes
Bedrijven doen het al decennia: een auto leasen in plaats van kopen. Ook voor particulieren bestaat die formule, maar echt doorbreken deed ze nog niet. Tot nu? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit waarom je wagen leasen nu wel een interessante optie kan zijn. “Bij een privélease verschuift het risico op een verkeerde aankoop van de particuliere klant naar de aanbieder van de leasing.” -
-
Livios
Binnenkijken in een landelijke tuin: niet 1 maar 4 terrassen om te genieten van de natuur
De bewoners van de woning in Linden zochten een oplossing voor hun steile achtertuin die aan een bospad grenst. Hun tuinaannemer kwam met een origineel ontwerp: een romantische en intieme groene zone rond hun woning die opgaat in het achterliggende bos. Bouwsite Livios nam een kijkje. -
Showbizz10
“Niet iedereen kan porno-acteur worden”: wij spraken met pornoproducente Elise Van Vlaanderen
Hoe gaat het met de OnlyFans-modellen uit de documentaire ‘OnlyFans: De Naakte Vlaamse Waarheid’, een halfjaar nadat de reeks op Streamz verscheen? Dat wou Showbits wel eens weten en dus spraken we opnieuw af met pornoproducente Elise Van Vlaanderen. -
Livios
Uitgedroogd gazon voorkomen? Tuinexpert geeft 5 tips: “Gazonsproeiers zijn niet efficiënt”
Droge zomers eisen hun tol in Vlaamse tuinen. Wanneer de regen uitblijft en de temperaturen stijgen, worden onze gazons dor. Van die groene grasmat blijft dan al snel niet veel meer over. Bouwsite Livios vroeg aan tuinexpert Bart Verelst van Groen Groeien hoe je een dor gazon kan voorkomen. -
PREMIUM
GETEST. Hoe gemakkelijk kan je elektrische auto een caravan trekken naar Frankrijk? “Eerste probleem: een model vinden dat er eentje van 1.600 kilo mag slepen”