Van uitstekend tot net voldoende: zo goed beschermen deze wagens je kinderen
HLN DriveDe belangrijkste persoon in de auto zit quasi altijd achteraan. De klant van een taxibestuurder, de koning bij een staatsbezoek en een kind wanneer hij met zijn ouders op stap gaat. Maar welke wagens beschermen kinderen het best? HLN Drive zocht het uit.
Jaarlijks knalt de onafhankelijke organisatie Euro NCAP in de naam van de wetenschap heel wat nieuwe wagens tegen de muur om ze te onderzoeken op hun veiligheid. De score op die tests wordt uitgedrukt in een aantal sterren, waarbij de meeste hedendaagse wagens 3, 4 of (de maximumscore van) 5 sterren scoren.
De score zelf wordt echter opgebouwd uit vier componenten: bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van zwakke weggebruikers, de werking van de veiligheidssystemen en de bescherming van inzittende kinderen. Het is vooral die categorie die we eens onder de loep willen nemen. Want laat ons eerlijk zijn: je kind is altijd de belangrijkste en meest kwetsbare persoon die in je wagen zit. We mogen trouwens redelijk gerust zijn, de afgelopen 2 jaar scoorde geen enkele wagen onder de 75% wat betreft kinderveiligheid, toch wel het minimum wat je zou verwachten. De andere categorieën doen met 69% (inzittenden), 52% (zwakke weggebruikers) en 59% (rijhulpsystemen) toch een stukje slechter.
Volkswagen en Polestar op kop
Met een score van 89% zijn het de Volkswagen ID.3 en de Polestar 2 die op kop staan in de ranglijst. Beide wagens scoren trouwens zeer goed in alle onderdelen, waarbij de ID.3 vooral uitblinkt in rijhulpsystemen en de Polestar 2 ook de andere inzittenden en de zwakke weggebruikers goed beschermt. Zij worden op korte afstand gevolgd door de Cupra Formentor en de Seat Leon, die elk 88% scoren.
Na dit kwartet volgt een reeks SUV’s en zelfs een pick-up. Zo scoort de Mazda MX-30 87%, de Isuzu D-Max 86% en de Land Rover Defender en Kia Sorento elk 85%. Na hen volgen kleinere en meer betaalbare wagens, zoals de Honda Jazz en Honda e (83 en 82%) en de Toyota Yaris (81%).
Groter=beter?
Daar lijkt het althans op. En ergens is het ook logisch dat grotere, zwaardere auto’s inzittenden beter beschermen. Dit idee zit zodanig bij ons ingebakken, dat het één van de redenen is waarom SUV’s zo populair zijn. Anderzijds, en dat is de keerzijde van de medaille, staan deze wagens meestal onderin de ranglijsten wanneer het gaat over bescherming van zwakke weggebruikers. De uitstekende score van de elektrische wagens valt dan weer te verklaren door het feit dat het vaak duurdere wagens zijn en daardoor heel wat veiligheidstechnologieën standaard aanbieden, terwijl het bij goedkopere modellen vaak opties zijn die dan ook niet worden meegenomen in de tests van Euro NCAP.
Benieuwd welke wagen echt bij jou past? Doe hier de test op HLN Drive.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zelfs bij Ferrari vallen de heilige huisjes om: “Van dit model zien de liefhebbers komst met angst en beven tegemoet”
De beroemde sportwagenfabrikant Ferrari komt met auto’s die veel liefhebbers de wenkbrauwen doen fronsen. Zo werkt het aan een SUV en is er zelfs een elektrische Ferrari onderweg. “Is er dan niets meer heilig?”, vragen de liefhebbers van het Italiaanse merk zich af. -
Livios
Binnenkijken in een landelijke tuin: niet 1 maar 4 terrassen om te genieten van de natuur
De bewoners van de woning in Linden zochten een oplossing voor hun steile achtertuin die aan een bospad grenst. Hun tuinaannemer kwam met een origineel ontwerp: een romantische en intieme groene zone rond hun woning die opgaat in het achterliggende bos. Bouwsite Livios nam een kijkje. -
PREMIUM
“1 op de 4 ongevallen gebeurt in juli en augustus”: zo vertrek je veilig met je motorhome op vakantie
-
-
Spaargids.be
Verschillende mutualiteiten betalen kinderopvang terug: voor deze vier verrassende zaken kan je geld terugtrekken
Dankzij onze sociale zekerheid krijg je heel wat medische kosten terugbetaald. Maar de ziekenfondsen doen in heel wat gevallen een extra duit in het zakje. Die extra terugbetalingen kunnen naargelang het ziekenfonds echter sterk uiteenlopen. Spaargids.be bezorgt een overzicht. -
Klopt het dat je minder snel misselijk wordt als je zelf rijdt? En bestaan er hulpmiddeltjes voor passagiers?
De vakantie nadert en daarmee ook het reisseizoen. Misschien ben jij de auto zelfs al aan het inladen voor een lange rit naar een exotischer oord. Of behoor jij tot de reizigers van wie de maag al omkeert bij de gedachte aan een hobbelige bergrit? In dat geval wordt het hoog tijd om je wagenziekte aan te pakken. Hoe je dat doet? Wij vroegen het aan HLN-wetenschapsexpert Martijn Peters. -
10
Op minder dan 1 jaar tijd 273 ongevallen in VS door autopilot van Tesla
Zelfrijdende voertuigen van technologisch bedrijf Tesla zijn in de Verenigde Staten 273 keer betrokken geweest bij een ongeval tussen juli 2021 en mei 2022. Dat schrijft de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) woensdag in een rapport. -
Tesla-investeerder klaagt Musk aan voor “toxische bedrijfscultuur”
Een investeerder van de maker van elektrische auto’s Tesla heeft topman Elon Musk en andere directeurs aangeklaagd omdat ze een “toxische bedrijfscultuur” lieten groeien binnen het bedrijf. Dat blijkt uit documenten die bij een rechtbank in de Amerikaanse staat Texas zijn ingediend.