“SUV’s zijn dodelijker dan andere auto’s”: klopt dat?
De meeste SUV’s zijn ondanks hun groter formaat niet gevaarlijker dan andere personenwagens. Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (VIAS). “Het gaat om de kleine en middelgrote SUV’s, die in ons land het meest voorkomen.”
Onder een SUV verstaan we voertuigen die het comfort bieden van een personenwagen, maar er qua ontwerp uitziet als een terreinwagen. In ons land rijden er heel wat van dat type wagens rond. In 2020 lag het marktaandeel van de SUV’s op 42 procent, wat neerkomt op ongeveer 233.000 voertuigen. In het eerste semester van 2021 steeg dat aandeel zelfs naar meer dan 47 procent.
Toch moeten we ons volgens een onderzoek van VIAS geen zorgen maken over de veiligheid van dat soort voertuigen. De meeste SUV’s zijn namelijk niet gevaarlijker dan andere personenwagens. Om dat aan te tonen analyseerde VIAS meer dan 63.000 ongevallen met een auto en een zwakke weggebruiker tussen 2015 en 2020.
Wat bleek? Per 1.000 ongevallen tussen een traditionele auto en een zwakke weggebruiker, vielen er 10,2 doden. Bij hetzelfde aantal ongevallen tussen een SUV en een zwakke weggebruiker is dat 10,1 doden. Dat is amper een verschil. Het VIAS concludeert daarom dat voetgangers en fietsers ongeveer hetzelfde risico hebben om dodelijk gewond te raken bij een ongeval met een kleine tot middelgrote SUV als bij een traditionele wagen.
Bij grote SUV’s zou de kans op een dodelijk ongeval groter zijn. Al is dat volgens VIAS niet met voldoende wetenschappelijke precisie te zeggen: “Er zijn nog te weinig ongevallen in België gebeurd met grote SUV’s om daar een echte conclusie uit te trekken.”
Inzittende
De bewering dat bij een aanrijding tussen een SUV en een gewone auto de inzittende van de traditionele auto twee keer zoveel kans om te sterven, wordt door het onderzoek niet ontkracht. Wel blijkt volgens VIAS dat dit niet komt door de massa of het grotere formaat van de SUV, maar door het feit dat het voertuig vaak is uitgerust met de nieuwste veiligheidstechnologieën en bovendien vaak nieuwer is.
Tegendeel
Het onderzoek staat haaks op verschillende eerdere studies. Met name onderzoeken in de Verenigde Staten wezen uit dat het risico op overlijden van voetgangers die worden aangereden door een SUV twee tot drie keer zo groot zou zijn in vergelijking met een gewone auto. Het gaat daarbij echter in veel gevallen om extreem hoge en grote SUV’s met weinig veiligheidsvoorzieningen.
Lees ook
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Panne vermijden op autovakantie? Dit kijk je best op voorhand na
7 op 10 Belgen gaan met de auto op vakantie. Een heerlijk vooruitzicht! Maar als je panne wilt vermijden, zorg je er best voor dat je wagen in tiptop conditie is. Independer.be legt uit hoe je je auto klaarstoomt voor een lange autorit. -
Waarom dit Volkswagen-busje 364.900 euro kost
Een Volkswagen-bus die 364.900 euro kost? Dat is deels te verklaren doordat het helemaal geen Volkswagen-bus is, maar een Porsche. Er zouden maximaal tien modellen van deze VW T3 met een Porsche 911-motor zijn gebouwd. -
De solden zijn in het land. Deze 15 trendtassen scoor je nu al met een fikse korting
De soldenperiode is weer aangebroken: hét moment om jezelf op een nieuwe handtas te trakteren. Op zoek naar een feestelijke clutch, een praktische crossbodytas of een chique schoudertas, maar geen zin om op koopjesjacht te trekken? Wij deden het speurwerk voor jou. Deze kwalitatieve tassen scoor je nu al met een mooie korting. -
-
Jobat
Steeds meer jongeren combineren werken en leren: dit zijn je rechten en plichten
Straks studeren weer een pak leerlingen af. Dan is het kiezen: werken, nog een jaartje studeren of opteren voor beide. Elk jaar spreekt het meer en meer studenten aan om ook tijdens hun studie te werken. De combinatie oogt mooi, maar is niet zo evident. Jobat.be zet de aandachtspunten op een rij. -
PREMIUM
Wachttijden van auto’s lopen nog hoger op: “Denk niet dat je de komende jaren nog een serieuze korting kan afdwingen bij de dealer”
Vorig jaar schreef onze auto-expert Joost Bolle al dat het er niet goed uitzag voor wie toe is aan een nieuwe auto. De leveringstermijn voor nieuwe auto’s blijft lang en vooral onvoorspelbaar. Omdat het einde van het chiptekort nog niet in zicht is. En omdat er nu ook nog eens oorlog in Oekraïne is. Hoelang dit nog duurt? Het antwoord van de merken die we contacteerden, samengevat: “Wij weten het ook niet meer.” Een gulden raad is er niet. Tenzij die ene, van een grote menselijke eenvoud, die we graag meegeven... -
Jobat
Mag je van bestuurder wisselen? En wat met je tankkaart over de grens? Dit zijn de regels voor wie met de bedrijfswagen op verlof vertrekt
De zomerse vakantieuittocht nadert. Heel wat werknemers genieten van de voordelen van een bedrijfswagen om mee op autoreis te gaan. Maar wat zijn je rechten en plichten als werknemer? Wie is aansprakelijk bij een ongeval? Mag je tanken over de grens? En wat als je van bestuurder wil wisselen? Jobat.be klopte aan bij Ellen Van Grunderbeek, juridisch experte van Acerta Consult. -
PREMIUM
“Rij je met cruisecontrol, dan mag je auto meteen afremmen wanneer je te snel rijdt”: vanaf nu zijn deze veiligheidssnufjes verplicht op nieuwe wagens