Staat je auto al dagen stil? “Gebruik hem toch zeker één keer per week”
Nu veel Belgen noodgedwongen thuiswerken en er nauwelijks meer op uit trekken, staat de auto dagenlang, misschien zelfs wekenlang stil. Weg zijn de files. Goed voor het milieu en voor de portemonnee. Maar is dat wel goed voor je auto?
Woon-werkverkeer, ritjes naar de sportclub of een restaurant: wat begin deze maand nog zo vanzelfsprekend was, is ineens niet meer. De coronacrisis heeft onze mobiliteit drastisch ingeperkt. Tot zeker 19 april staat de auto vrijwel buitenspel voor iedereen die er beroepshalve zonder kan.
“Als je de auto niet meer dagelijks gebruikt, is het aan te raden om hem in ieder geval één keer per week even te gebruiken”, adviseert Jos van der Drift, auto-expert van de Nederlandse verkeersorganisatie ANWB. “We moeten toch allemaal boodschappen doen en een rit van een kwartier heen en een kwartier terug is al voldoende.”
De huidige thuiswerkperiode van drie weken is te vergelijken met de zomervakantie: kort genoeg om na terugkeer van je zonbestemming probleemloos de auto weer te kunnen starten. Anders wordt het wanneer de coronamaatregelen van de overheid met nog eens drie weken (of zelfs meer) worden verlengd. In dat geval zouden er problemen kunnen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank, en is het volgens de ANWB zinvol om preventief te werk te gaan.
Accu
“Staat je auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken”, legt Van der Drift uit. “Een auto heeft stille verbruikers: slapende componenten die door de accu van stroom voorzien moeten blijven, anders werken ze niet meer. Zelfs het simpelste klokje in een auto zorgt al voor een kleine stroomafname. Stel dat het zover komt dat we misschien wel anderhalve maand of langer niet kunnen rijden, dan kan er een accuprobleem ontstaan.”
Daar is volgens Van der Drift eenvoudig iets aan te doen. “In theorie zou je de accu uit de auto kunnen halen, maar met zoveel elektronica aan boord verlies je daardoor in één klap heel veel van je instellingen en dat is niet slim bij moderne auto’s. Een beter idee is het om een druppellader aan de accu te hangen. Dan kan de accu gewoon in de auto blijven en wordt hij toch heel langzaam opgeladen.”
Bij elektrische auto’s zit dat anders. “Het accupakket van een elektrische auto kun je niet helemaal vergelijken met de startaccu van een gewone auto. Bij zo’n batterijenpakket is er niet veel stroomafname als ie lang stilstaat. En verder: elektrische auto’s communiceren vaak via een app, waarmee je via je telefoon kunt aflezen hoeveel actieradius er nog in de auto zit. In dit geval zou je de app tijdelijk kunnen uitschakelen: scheelt weer in het stroomverbruik van de auto.”
Banden
Ook de banden kunnen wat extra zorg gebruiken als het echt een zaak van lange adem wordt. Door permanent op dezelfde plek te staan kan het onderste deel afgevlakt raken, wat leidt tot zogenoemde ‘vierkante banden’. De ANWB adviseert om de bandendruk dan te verhogen: breng 0,5 bar meer druk in de band aan dan is voorgeschreven voor jouw auto. Hierdoor zakt de band iets minder door op één punt en voorkom je dat er een vlakke kant ontstaat.
Remmen
Hoe langer de auto ongebruikt blijft, hoe groter ook de kans dat de remmen op den duur wat ‘vast’ komen te zitten. Van der Drift: “De remschoentjes die ervoor zorgen dat de auto op de handrem blijft staan, zouden zich een beetje kunnen hechten aan het materiaal, alsof ze bij wijze van spreken vastgevroren raken. Maar dan hebben we het echt over een periode van langer dan een maand. In het extreemste geval krijg je de auto dan niet meer van zijn plek. In veruit de meeste andere gevallen springt de ‘verkleving’ automatisch los op het moment dat je wegrijdt en lost het probleem zich vanzelf meteen op.”
Beter is het om de auto, net als bij vorst, bij langdurige stilstand in zijn eerste versnelling te zetten in plaats van op de handrem.
Brandstof
In theorie is het ook mogelijk dat de brandstof in de auto zodanig veroudert dat er verontreiniging ontstaat in de tank. “Maar dit wordt pas een issue na minimaal een halfjaar stilstand”, aldus Van der Drift.
Roestvorming
Over roestvorming hoeven we ons geen zorgen te maken. “Niet wat de carrosserie betreft, daarvoor is de kwaliteit van een te hoog niveau. Wat je wel vaak ziet bij auto’s die een tijd hebben stilgestaan vanwege vakantie, is dat er roest ontstaat op de remschijven. Maar zodra je weer gaat rijden en drie keer remt, is de roestvorming alweer weg.”
Binnen of buiten?
En waar parkeren we de auto het best tijdens zijn gedwongen ‘vakantie’? Als het even kan: binnen. Een wagen die twee maanden in weer en wind aan de stoeprand staat zal er minder prettig aan toe zijn dan een auto in een warme en droge stalling. De gemiddelde levensduur van een auto is echter niet voor niets achttien jaar; hij wordt zo gemaakt dat ie prima onder alle omstandigheden buiten kan blijven staan.
Voordelen
Voor de auto zitten er ook positieve kanten aan de coronamaatregelen: hij moet niet meer continu afremmen en optrekken in de file. Van der Drift: “Koppeling in, koppeling los, elke keer weer op gang komen, dat vergt veel meer inspanning van een wagen en levert veel meer gebruikersslijtage op dan bij een constante snelheid in z’n 5 over een vrijwel lege snelweg rollen. Niet alleen voor een automobilist, ook voor een auto zijn dit de meest gunstige omstandigheden.”
Wat is een druppellader?
Een druppellader is een apparaatje dat de accu van een auto, de naam zegt het al, druppelsgewijs oplaadt. Hij is eenvoudig te bedienen: je klikt de klemmen van de lader vast aan de accupolen, steekt de stekker in het stopcontact en kiest een laadmodus. Een normale druppellader werkt met een spanning van 12 volt en een stroomsterkte van 2 ampère.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Auto's met versnellingspook sterven binnen enkele jaren uit”
Het was jarenlang iets dat vooral de Amerikanen of bompa’s kon bekoren, maar iedereen zal er weldra aan geloven: de automatische versnellingsbak. Mercedes stopt volgend jaar met de pook. En dat is niet enkel om meer plaats te maken voor een extra koffiehouder. -
Mijnenergie
Was in de droogkast of aan de draad? Zoveel euro scheelt dat op je energiefactuur
Ben jij net als vele anderen op zoek naar manieren om de kosten van je energiefactuur te drukken? Als je er de ruimte voor hebt, droog je kleren in de lente en de zomer dan zeker buiten aan de wasdraad. Mijnenergie.be zocht uit hoeveel je er exact mee kan besparen. -
PREMIUM
Waarom daalt de diesel- en stookolieprijs en volgt die van benzine niet?
Morgen daalt de maximale diesel- en stookolieprijs, terwijl die van de benzine even hoog blijft. Allemaal zijn het aardolieproducten en dus wordt de prijs toch bepaald door de prijs van de ruwe olie? Hoe kan het dan dat de ene prijs daalt en de andere stijgt? Directeur Johan Mattart van Brafco legt uit hoe het zit. -
-
Independer
Mag je partner of kind zomaar met je auto rijden?
Moet ik mijn verzekeraar verwittigen als een van mijn kinderen of mijn partner met mijn auto rijdt, ook als dit maar heel af en toe is? Heeft dit dan invloed op de premie die ik betaal? En wat zijn de gevolgen bij een ongeval? Independer.be geeft een antwoord op deze vragen. -
Spaargids.be
Het geheim om succesvol te sparen? Kenners zweren bij de 50-30-20-methode
Vind je het ook lastig om maandelijks een vast spaarbedrag opzij te zetten? Dan moet je het eens proberen met de 50-30-20-regel. De Amerikaanse senator Elizabeth Warren ontwikkelde die als een gemakkelijke methode om goed te leren budgetteren. Mét succes, want iedereen die het probeert, zegt echt meer geld opzij te kunnen zetten. Spaargids.be legt uit hoe het werkt. -
PREMIUMSchellebelle
RECONSTRUCTIE. De Schellebellemoord, met peetvader Prosper als meesterbrein: “De enige vijand die Eddy had, was zijn papa zelf”
-
"Stop nu met rijden": Mercedes roept 292.000 wagens terug in VS
Mercedes-Benz roept in de VS 292.000 wagens terug wegens een probleem met de remmen. De rembekrachting kan roesten, vooral na contact met grote hoeveelheden water. Daardoor kan lucht in het systeem sijpelen, waardoor de remmen zwakker worden. Bij “heel extreme corrosie” kan plots remmen zelfs het systeem compleet ruïneren. Het gaat om modellen van de ML-, GL-. en R-klassen met bouwjaren 2006 tot 2012, maar alleen in de VS.
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerCarin Desmet
Jan Wynants
Ives Ameel
Dylan De Taeye
Gert Boudewijns