Ruim een op de drie bedrijven krijgt wagenpark niet elektrisch tegen 2026
Ruim een op de drie bedrijven geraakt niet tijdig klaar om tegen 2026 een volledig elektrisch wagenpark te hebben. Bijna 70 procent worstelt met de parkeerinfrastructuur en de risico’s rond brandveiligheid die de elektrificatie van hun bedrijfswagens met zich meebrengt. Dat blijkt uit een enquête van ‘AON’, dat actief is op het vlak van risicomanagement voor bedrijfswagens, en het vakblad ‘FLEET’.
De overgang naar een elektrisch wagenpark is bij de meeste bedrijven en ondernemingen definitief ingezet. De switch van fossiele naar elektrische bedrijfswagens roept volgens de enquête echter bij veel bedrijven vragen op. Zo volstaat het niet om de werknemers enkel een elektrische wagen te bezorgen, maar duiken er ook extra praktische vragen op. Die gaan onder meer over de laadpalen, over hoe werknemers hun auto thuis kunnen opladen en over de verzekering.
Obstakels
De online enquête van ‘AON’ en ‘FLEET’ werd tussen maart en april bij 200 respondenten afgenomen. Op de vraag of ze hun wagenpark tegen 2026 volledig geëlektrificeerd krijgen, antwoordt 35,7 procent ‘nee’. De meest voorkomende obstakels zijn de laadinfrastructuur (op het werk én bij de werknemer thuis), de lange levertermijnen van elektrische wagens en de vrees bij werknemers voor een te kleine actieradius (de afstand die ze kunnen rijden op één acculading).
Ook over de aansprakelijkheid bij schade veroorzaakt door een laadpaal heerst nog veel onduidelijkheid. Op de vraag wie er aansprakelijk is bij schade of brand aan de laadpaal antwoordt 33,7 procent van de respondenten geen idee te hebben.
Uit de enquête blijkt voorts dat heel wat bedrijven nog een tandje moeten bijsteken in verband met de controle over de totale kosten. Wie enkel snellaadt met zijn elektrische wagen, is vaak duurder af dan wie benzine of diesel tankt. Slechts 31,6 procent van de respondenten probeert dat op de een of andere manier te beperken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Verkoopverbod voor Ford in Duitsland”
In Duitsland geldt binnenkort een verkoopverbod voor auto's van Ford. De Amerikaanse producent zou chips gebruiken in de auto's waarvoor het geen licentierechten betaalt. Houders van de octrooien stapten daarop naar de rechter. Die oordeelde nu dat er een verkoopverbod komt, tenzij het bedrijf op korte termijn de licenties regelt. Dat schrijft het Duitse weekblad Wirtschaftswoche. -
Spaargids.be
1.200 euro extra pensioen per maand: hoe krijg je dat bij elkaar?
1.200 euro. Die extra som acht de Belg nodig naast het wettelijk pensioen, wil hij of zij goed voorbereid de pensioenjaren aanvatten. Pas dan is comfortabel blijven leven mogelijk en komt de huidige levensstandaard niet in gevaar. Maar hoe spaar je dat vermogen bijeen? Pensioensparen en beleggen vormen het antwoord. Spaargids.be zet uiteen hoe je dat slim aanpakt. -
Einde van het gezinsbusje: waarom de nieuwe Renault Scenic totaal anders wordt
Ook Renault stopt met het maken van gezinsbusjes. De komende generatie van de Scenic, waarvan het merk vandaag een voorbode heeft onthuld, wordt niet langer een zogenoemde MPV (Multi Purpose Vehicle) met bovengemiddeld veel ruimte. De opvolger gooit het over een heel andere boeg, en daar heeft het Franse merk goede redenen voor. -
-
PREMIUM
PORTRET. Wie is die mysterieuze ‘Van Mossel’, de Nederlandse autokeizer die alle Vlaamse garages opkoopt? “Vele kleintjes maken samen één grote”
-
PREMIUM
Waarom daalt de diesel- en stookolieprijs en volgt die van benzine niet?
Morgen daalt de maximale diesel- en stookolieprijs, terwijl die van de benzine even hoog blijft. Allemaal zijn het aardolieproducten en dus wordt de prijs toch bepaald door de prijs van de ruwe olie? Hoe kan het dan dat de ene prijs daalt en de andere stijgt? Directeur Johan Mattart van Brafco legt uit hoe het zit. -
Spaargids.be
Pensioensparen op je 54ste? Behoed je voor deze grove fout
54-jarigen die aan pensioensparen doen, denken maar beter twee keer na over het bedrag dat ze dit jaar storten. Het kan bepalend zijn voor de sommen die ze de volgende tien jaar mogen storten en het fiscale voordeel dat ze daarbij genieten. Spaargids.be legt uit hoe de vork aan de steel zit. -
Ninashop.be
De eeuwige topper: met deze cognac handtassen ben je altijd stijlvol
Op zoek naar een nieuwe lievelingstas? Een cognackleurig exemplaar weet ieder fashionistahart te bekoren. Met deze 3 tips van Ninashop.be maak je gegarandeerd de juiste keuze.