Rijden we binnenkort allemaal op perslucht?
Het Nederlandse bedrijf SolutionAir heeft een op perslucht rijdend Renault Master-busje voorgesteld. Het busje rijdt op een omgebouwde benzinemotor die nu op perslucht draait. De milieuvriendelijke technologie zou zich niet tot benzinemotoren beperken, ook diesel- en gasmotoren zouden kunnen worden omgezet. Een veelbelovend concept, maar wel een dat nog niet meteen voor iedereen is.
Een auto die rijdt op lucht en niet op benzine of elektriciteit, het is niets nieuws. Het idee om oude wagens om te bouwen om op perslucht te rijden is dat wel. De Italiaanse uitvinder Vito Truglia kwam tien jaar geleden al met het idee af, vorige week maakte SolutionAir zijn idee realiteit.
Het omgebouwde Renault-busje heeft drie gastanks van in totaal 600 liter, waarmee een afstand van zo’n 600 kilometer overbrugd kan worden. De tanks weer opvullen zou slechts vier minuten in beslag nemen. Verder heeft de persluchtmotor minder omwentelingen per minuut nodig omdat de normale viertaktmotor van het busje werd omgebouwd tot een tweetaktmotor. Lucht heeft een hogere energiedichtheid dan benzine, waardoor de lucht vanzelf onder voldoende hoge druk staat en een compressieslag overbodig is. Zo zou het omgebouwde busje slechts 800 tot 1.200 toeren per minuut maken, tegenover 700 tot 6.500 toeren per minuut bij een normale viertaktmotor.
Uitdagingen
Waarom rijden we dan nog niet allemaal op perslucht, zal u denken? Onder andere de tweetaktmotor vormt al een probleem: om te versnellen moet niet de motor sneller draaien, maar de luchtdruk toenemen. Een techniek die nog niet helemaal op punt staat. Perslucht gaan ‘tanken’? Daarvoor heb je een bijzonder tankstation met een compressor nodig, en die zijn er helaas nog niet. Ten slotte kunnen nog niet alle wagens omgebouwd worden. De technologie werkt enkel bij wagens met een ECU (Electronic Control Unit, de naam voor verschillende ondersteunende systemen die in motorvoertuigen worden toegepast), en dus alleen bij vrij moderne wagens. Ook plaatsgebrek limiteert het aantal ombouwbare modellen, de gastanks nemen namelijk nog veel plek in.
SolutionAir is er wel van overtuigd dat de technologie een toekomst heeft. Zo zouden grote spelers zoals Fiat, Renault en Bosch interesse tonen. Zelf denken ze ook niet alleen aan personenwagens, ze zien de technologie vooral toegepast worden op grote bedrijfsvoertuigen, vrachtwagens en boten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Break of SUV: wie heeft de grootste kofferruimte? Onze autokenner zoekt het uit per merk en legt uit waarom we een ‘station wagon’ niet mogen onderschatten
-
10
Op minder dan 1 jaar tijd 273 ongevallen in VS door autopilot van Tesla
Zelfrijdende voertuigen van technologisch bedrijf Tesla zijn in de Verenigde Staten 273 keer betrokken geweest bij een ongeval tussen juli 2021 en mei 2022. Dat schrijft de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) woensdag in een rapport. -
Livios
Meer privacy én groen in je tuin? Deze natuurlijke afscheidingen plaats je in een wip
Droom je van een tuin die je een vakantiegevoel geeft? Dan is één van je vereisten waarschijnlijk ook dat je buren geen inkijk hebben. Bouwsite Livios lijst tien oplossingen op waarmee je in een handomdraai voor meer groen en privacy in je tuin zorgt. -
-
Livios
Uitgedroogd gazon voorkomen? Tuinexpert geeft 5 tips: “Gazonsproeiers zijn niet efficiënt”
Droge zomers eisen hun tol in Vlaamse tuinen. Wanneer de regen uitblijft en de temperaturen stijgen, worden onze gazons dor. Van die groene grasmat blijft dan al snel niet veel meer over. Bouwsite Livios vroeg aan tuinexpert Bart Verelst van Groen Groeien hoe je een dor gazon kan voorkomen. -
7
Nederlandse overheid lanceert oproep: “Laat auto vier weken staan”
De prijs van diesel en benzine staat op recordhoogte en dat zal wellicht nog even duren. Een door de Nederlandse overheid gesteunde organisatie komt daarom met een tip om te besparen op benzinekosten. In de campagne #geendruppelbenzine daagt ze de burgers uit om hun brandstofauto vier weken te laten staan. Die lokt echter vooral boze reacties uit. -
Klopt het dat je minder snel misselijk wordt als je zelf rijdt? En bestaan er hulpmiddeltjes voor passagiers?
De vakantie nadert en daarmee ook het reisseizoen. Misschien ben jij de auto zelfs al aan het inladen voor een lange rit naar een exotischer oord. Of behoor jij tot de reizigers van wie de maag al omkeert bij de gedachte aan een hobbelige bergrit? In dat geval wordt het hoog tijd om je wagenziekte aan te pakken. Hoe je dat doet? Wij vroegen het aan HLN-wetenschapsexpert Martijn Peters. -
Jobat
Mag je van bestuurder wisselen? En wat met je tankkaart over de grens? Dit zijn de regels voor wie met de bedrijfswagen op verlof vertrekt
De zomerse vakantieuittocht nadert. Heel wat werknemers genieten van de voordelen van een bedrijfswagen om mee op autoreis te gaan. Maar wat zijn je rechten en plichten als werknemer? Wie is aansprakelijk bij een ongeval? Mag je tanken over de grens? En wat als je van bestuurder wil wisselen? Jobat.be klopte aan bij Ellen Van Grunderbeek, juridisch experte van Acerta Consult.