De lage-emissiezone in Brussel.
Volledig scherm
PREMIUM
De lage-emissiezone in Brussel. © BELGA

Onze autojournalist ziet 10 problemen voor de lage-emissiezones: “Niet consequent, niet sociaal en de impact is veel te klein”

In Gent staat coalitiepartner sp.a zeer kritisch tegenover de uitbreiding van de lage-emissiezone in de stad. En ook onze autojournalist Joost Bolle heeft een hele waslijst bedenkingen. Wat is er dan zoal mis met de LEZ? “De tarieven alleen al zijn peperduur, voor een heel beperkt gebied. En dat terwijl de Belg al verkeersbelasting betaalt voor gebruik van zijn auto op het hele Belgische grondgebied.”

69 reacties

  • Roger Bosman

    10 maanden geleden
    Waarom niet "grootvaders rechten " invoeren. Ik verduidelijk: u koopt voertuig vóór de invoering van de LEZ, dan mag u binnen de LEZ zolang u eigenaar bent van het voertuig. Verkoopt u datzelfde voertuig nà de invoering van de LEZ dan weet de nieuwe eigenaar van het LEZ-probleem en wordt dan ook geweigerd in de LEZ. Niemand hoeft direct een nieuwe wagen te kopen en op termijn verdwijnen de oude motoren. Volgens mij eerlijker.
  • gianni de moor

    1 jaar geleden
    LEZ zones afschaffen alsook de senaat en een paar regeringen en een 50 tal ministers.En het Europees profieursklubke mag serieus inkrimpen.
  • Patrick Van Assche

    1 jaar geleden
    Bestaande LEZ-zones afschaffen. Per direct. Of het zal er inderdaad op uitdraaien dat sommigen uit hun stad/gemeentehuis gehaald zullen worden om met pek en veren bestreken.... Voor mijn part kunnen ze dan het legertje "experten" dat ons in een perfect onleefbare ideale heilsstaat wil droppen, meesturen.
  • Peter Janssen

    1 jaar geleden
    Als ik lez moet betalen om gent,brussel en antwerpen nog binnen te mogen,dan protesteer ik de verkeersbelasting want ik mag het hele belgische wegennet niet meer gebruiken en daar betaal ik net belastingen voor! Lez is dus een onwettige belasting want dúbbele belasting!Stuur massaal de verkeersbelasting,die élk jaar stijgt, terug!!!
  • phil smedts

    1 jaar geleden
    Belgen betalen al verkeersbelasting, waarom dan nog een extra verkeersbelasting er bovenop ? We gaan terug naar de middeleeuwen, de tijd van de stadsstaten. Mij zien ze daar niet meer, winkels genoeg buiten de LEZ zones, en ook webshops waar de dingen goedkoper zijn, zelfs als ze van de andere kant van de wereld moeten leveren.
  1. Dit jaar al 1.500 Belgische Tesla-rijders erbij: wie zijn ze en wat drijft hen naar de ‘dure’ batterijbolide?
    PREMIUM
    132

    Dit jaar al 1.500 Belgische Te­sla-rij­ders erbij: wie zijn ze en wat drijft hen naar de ‘dure’ batterijbo­li­de?

    Nooit verkocht Tesla meer wagens dan tijdens het afgelopen kwartaal. Wereldwijd rolden van begin april tot juli ruim 200.000 volledig elektrische bolides uit de fabriek van Elon Musk. In ons land kwamen er dit jaar al bijna 1.500 Tesla-rijders bij. Tesla Owners Club Belgium telt ondertussen al 8.106 leden van Tesla-rijders, en is daarmee ‘s werelds grootste, na Noorwegen. Wie zijn de Vlaamse bezitters van zo’n hippe stekkerwagen? Waarom kozen ze voor de prijzige Amerikaan? En hoe tevreden zijn ze erover? Vier Tesla-rijders aan het woord.