Motor1.com
Volledig scherm
© Motor1.com

Nooit meer vieze velgen dankzij remstof-filter

Fijnstof is niet uitsluitend afkomstig uit de uitlaat van benzine- en dieselmotoren. Ook de remmen produceren veel schadelijke partikels. Volkswagen wil dit probleem aanpakken met speciale filters.

25 reacties

  • Geert Tamsyn

    2 jaar geleden
    Dat auto's remstof afgeven, is evident. Dat bij een diesel 80 % fan de fijnstofuitstoot van de remmen komt, is onzin. De gangbare normen zijn 5 % voor een EV, 20 % voor een brandstofwagen (bron: WGO). In Duitsland zijn al 58 milieuzones, waar je nog enkel binnen mag met een groene sticker (euro4 of hoger). Binnenkort komt daar nog de blauwe sticker voor stikstofemissies bij. Die gelden dan alleen voor diesels. De Duitsers hebben, na het sjoemelschandaal, hun lesje wel geleerd.
  • raf peeters

    2 jaar geleden
    Door invoer LEZ (zonder grondige studie is ingevoerd) en mensen met wagen in 't stad de dupe zijn en zich nu verzetten is er eindelijk het onderzoek naar remstof gedaan.Tonnen en tonnen van dit goedje liggen aan de basis van negtieve metin-gen en niet diesel,ook benzine heeft massa's remstof.De metingen zijn x maal door-gevoerd en correct.VW (ook andere)zijn volop oplossing te vinden want de diesel is zuiverder dan ooit.Tal van LEZ zones zijn vermeden of worden niet meer doorge-voerd(Duitsl.)
  • Geert Tamsyn

    2 jaar geleden
    Raf Peeters, u hebt het ongetwijfeld over prof. Dieter Köhler. Heb ik dan ergens gezegd dat die een idioot is? Maar u weet ook dat hij door zijn collega's in Duitsland fel gecontesteerd wordt, dat onlangs gebleken is dat hij enkele rekenfouten gemaakt heeft, en dat hij nauwe banden heeft met Daimler. Verder kan ik alleen maar vaststellen dat ook in Frankfurt LEZ van kracht zijn en blijven (bron: frankfurt.de), van dat verbod is dus geen sprake. Van die metingen in Frankfurt vind ik niets terug.
  • raf peeters

    2 jaar geleden
    Geert Tamsys naar aanleiding v d diesel te weren uit de stad heeft een actiegroep onder leiding van prof gedurende 1 week metingen gedaan in stad Frankfurt en daaruit blijkt uit onderzoek v d stalen dat niet de diesel uitstoot de hoofdoorzaak was maar remstof met gegevens van 80%,waar in snel procedure de rechtbank het verbod als ongegrond verklaarde.Dit werd uitgezonden door VOX,als dat geen be-wijs genoeg is..Waarom is nu VW met ontwikkeling bezig ,ach ja omdat prof een idioot is volgens u
  • Geert Tamsyn

    2 jaar geleden
    Raf Peeters, dat klopt niet, zelfs in Duitsland, enige land ter wereld dat nog de diesel aanhangt, hanteren ze geen 80 % voor de fijnstofuitstoot door de remmen. In Stuttgart werd 40% gemeten voor remmen EN banden, en dat is dan nog een ruwe schatting. Geef mij dan maar een doctoraatstudie, die is tenminste wetenschappelijk verantwoord en meermaals geverifieerd. Dat een EV zijn schijfremmen bijna niet gebruikt, dus ook weinig fijnstof genereert, merkt iedere bezitter aan de onderhoudsfactuur.
  1. Dit jaar al 1.500 Belgische Tesla-rijders erbij: wie zijn ze en wat drijft hen naar de ‘dure’ batterijbolide?
    PREMIUM
    133

    Dit jaar al 1.500 Belgische Te­sla-rij­ders erbij: wie zijn ze en wat drijft hen naar de ‘dure’ batterijbo­li­de?

    Nooit verkocht Tesla meer wagens dan tijdens het afgelopen kwartaal. Wereldwijd rolden van begin april tot juli ruim 200.000 volledig elektrische bolides uit de fabriek van Elon Musk. In ons land kwamen er dit jaar al bijna 1.500 Tesla-rijders bij. Tesla Owners Club Belgium telt ondertussen al 8.106 leden van Tesla-rijders, en is daarmee ‘s werelds grootste, na Noorwegen. Wie zijn de Vlaamse bezitters van zo’n hippe stekkerwagen? Waarom kozen ze voor de prijzige Amerikaan? En hoe tevreden zijn ze erover? Vier Tesla-rijders aan het woord.