De elektrische i4. Kostprijs: vanaf 59.600 euro. Rijbereik: tot 590 km.
Volledig scherm
PREMIUM
De elektrische i4. Kostprijs: vanaf 59.600 euro. Rijbereik: tot 590 km. © BMW

Lagere gebruikskosten zijn dé doorslaggevende reden om als particulier elektrisch te gaan rijden. Maar wanneer is dat financieel ook echt interessant?

We moeten met z’n allen de omslag naar vergroening maken, ook wat onze mobiliteit betreft. De kaap van 50.000 volledig elektrische wagens op onze wegen is overschreden. Quasi volledig te danken aan de bedrijfswagen, die in sneltempo vergroent. De particulier wacht af. Waarom zouden we de overstap wél maken? En wanneer wordt dit voor een particulier interessant?

107 reacties

  • Jorn Champagne

    3 dagen geleden
    Tot de meerderheid een elektrische wagen heeft beginnen ze plots met rijtaks en biv want er moet geld binnenkomen. Misschien een speciale meter op de laadpaal voor de accijnzen en taksen + btw zoals dit nu al het geval is voor gewone brandstof?
  • Frank Van Gucht

    7 dagen geleden
    De vraag is HOE lang blijft Elektrisch rijden goedkoper. Waarom maakt men nooit de berekening met inschrijving en rij taks dan kom je tot totaal andere cijfers want als de meerderheid elektrisch rijdt waar gaan ze dan de belastingen halen..? En aub vergelijk ook met realistische verbruikscijfers en niet volgens de fabrikant.
  • bob jansens

    7 dagen geleden
    schaf al die subsidies en aftrekposten waarvan zelfstandigen kunnen genieten als ze een EV kopen, en de markt stort in. Maw het is een volledig met door werknemers betaald belastinggeld gesubsidieerd succes
  • Sander Scaldis

    1 week geleden
    Mijn tweedehandse benzinewagentje gekocht aan twintig jaar oud (euro 4) voor 3000 euro. Meer kan ik aan een auto niet betalen. Rij er nu 5 jaar probleemloos mee, enkel als het niet anders kan, bvb. voor de kinderen. Verbruik 4,5 a 5 L/100km. Ecologische voetafdruk quasi nul. Welke EV doet dat na? Batterijen = volgende milieuramp!! Waarom verbiedt de Groene Dictatuur biobrandstoffen? Dan kan ik nog 20 jaar met mijn autootje tuffen.
  • Geert Tamsyn

    2 weken geleden
    Over EV wordt veel onzin verkocht, uitsluitend door wie er geen heeft en nog geen meter elektrisch heeft gereden. 125 jaar vastgeroeste gewoontes verander je niet op een paar jaar. In Q1 2022 was reeds 10% van de verkochte auto's in ons land full elektrisch, in Europa was de Model 3 het best verkochte model.