Shutterstock
Volledig scherm
PREMIUM
© Shutterstock

Laat je niet vangen aan de promopraatjes van autoverkopers: onze auto-expert over de nadelen van elektrische wagens

Over de elektrische auto hoor je meestal niets dan voordelen van zowel verkopers als van chauffeurs die er al mee rijden. Onze auto-expert Joost Bolle vindt ook dat de elektrische auto zijn plaats in ons autolandschap verdient. Maar hij vraagt zich af waarom automerken en -verkopers niet wat eerlijker kunnen zijn over de nadelen - die er wel degelijk ook zijn. Hij belicht de vijf belangrijkste. “Elektrisch rijden is lang niet altijd goedkoper.” 

51 reacties

  • Mario Adams

    10 maanden geleden
    100% elektrische wagens hebben geen toekomst. Het zou beter zou om enkel nog hybrides te maken. Elektrisch in stadsverkeer en benzine/diesel voor grotere afstanden.
  • Klootzakkerij van bepaalde journalist moe Gelieve mail adres te verwijderen

    10 maanden geleden
    Vooral de prijs laden wordt te rooskleurig voorgesteld.AutoMotorSport VOX testte 2 identiek dezelfde Renaut Twingo eentje benzine tegen stroom.Resultaat na 100km rijden ,benzine 7€ en terug vol getankt,de stroomversie 23 KW verbruik op 100 km,16.95€ voor lading en dit aan een zuil die nog niet het duurste was.Overigens stroomversie is 8500€ duurder en wat je zeer zeker niet zal kunnen 15 jaar rijden met de E versie(ca 5 jaar), snelladen halveert de levensduur batterij met helft,mag ook gezegd.
  • Michael Steyaert

    10 maanden geleden
    Uit eigen ervaring moet ik vaststellen dat een plug-in hybride het meest efficiënte en milieuvriendelijkste voertuig is. Voor korte afstanden rij ik altijd elektrisch en voor langere afstanden gebruik ik de motor. Je moet wel consequent zijn en de wagen opladen waar mogelijk. Er is geenprobleem voor lange afstanden, mijn gemiddeld verbruik ligt op 2 l/100 km. Deze wagens zijn voor mij de enige logische tussenstap naar elektrische wagens op waterstof. Ons energienet is hier niet op voorzien.
  • marc werbrouck

    11 maanden geleden
    Even wachten nog. De kostprijs van de elektriciteit zal nog ferm stijgen Of denkt u dat de staat zomaar 2.5 miljard/jaar zal willen verliezen door de accijnzen op diesel en benzine? Geen staatssteun voor elektrische wagens meer aub want dat helpt enkel de rijke burgers en maakt de rest armer, net als woonbonussen en zonnepanelen. Ik zal zelf wel betalen zonder hulp van de andere mensen.
  • Chris Ysebaert

    11 maanden geleden
    Dick Decock heeft het uiteraard bij het rechte eind. Je moet geen helderziende zijn om te kunnen voorspellen dat de staat miljarden kwijtspeelt mocht iedereen plot elektrisch gaan rijden. Wat je ook kiest als vervoermiddel, vadertje staat zal je vinden en jij zal er taksen en belastingen op betalen, nu op brandstof, later op elektriciteit.
  1. Speed pedelecs in opmars, onze man testte zes maanden een Stromer ST5: “Kortrijk rolt fietsplan uit en verwelkomt eerste speciaalzaken”
    PREMIUM

    Speed pedelecs in opmars, onze man testte zes maanden een Stromer ST5: “Kortrijk rolt fietsplan uit en verwelkomt eerste speciaalza­ken”

    De populariteit van elektrisch ondersteunde fietsen neemt razendsnel toe en de belangstelling in speed pedelecs groeit. De helft van de 470.000 fietsen die in 2019 in ons land verkocht werden, is elektrisch ondersteund, waaronder een stijgend aandeel van 3 procent speed pedelecs. “Speed pedelecs hebben een hogere gemiddelde verkoopprijs, maar steeds meer fietsers zijn bereid om dieper in de buidel te tasten voor een betere kwaliteit”, stelde Guy Crab van de sectorfederatie Traxio begin 2020. Wij kregen namens Het Laatste Nieuws en HLN van de bekende Zwitserse speedbikefabrikant de kans om enkele maanden een Stromer ST5 te testen in fietsstad Kortrijk, waar de stad een ambitieus fietsrouteplan aan het uitrollen is en waar de eerste speciaalzaken met enkel elektrische tweewielers openen. “Speed pedelecs zoals Stromer zijn van harte welkom in Kortrijk”, zegt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a).