Jouw autodealer verdient kruimels aan je nieuwe wagen
20 jaar geleden waren er nog 6.000 garagehouders in ons land, nu amper 1.800. Veel dealers fuseerden en werden groter — hoognodig om vandaag nog rendabel te zijn. Want de marges worden steeds kleiner: complexere auto’s vragen om beter opgeleide verkopers én mecaniciens, klanten verwachten mooie showrooms, vergelijken prijzen en eisen hogere kortingen. En ook de fabrikanten en importeurs willen er wat aan overhouden. Gevolg: voor de verkoper blijft nog een kruimel van 50 à 100 euro per auto over. We horen DDT al galmen: zal ’t gaan, ja?
Fabrikant: 1.200 euro
Hoeveel de autofabrikanten nu precies verdienen aan de wagens waarvoor u zoveel zuurverdiende centen op tafel moet leggen, is een van ’s werelds best bewaarde geheimen. Eén ding is zeker: het leeuwendeel van de kosten gaan naar ontwikkeling, personeel en productie. Maar wat houden die producenten er dan aan over? De Universiteit van Duisburg-Essen en het Duitse vakblad ‘Autozeitung’ durfden zich enkele jaren geleden toch aan een schatting wagen, en kwamen uit op gemiddeld 1.200 euro op een wagen met een cataloguswaarde van 22.500 euro. En zoals valt te vermoeden: hoe duurder de wagen, hoe groter de winst. De top 3: Porsche, Ferrari en Maserati (zie tabel). «Logisch ook: die wagens gaan naar een publiek dat niet probeert af te dingen op elke cent», verklaart Traxio-woordvoerder Philippe Decrock.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gouden Giro
1+1 actie: schrijf je Gouden Giro-ploeg in voor de start van de volgende etappe en krijg er een gratis team bij
Arnaud Démare heeft de dertiende etappe in de Ronde van Italië op zijn naam geschreven. Ook jij kunt in deze Giro het zegegebaar maken door deel te nemen aan de Gouden Giro. Schrijf voor morgen om 13u15 jouw Gouden Giro-ploeg in en krijg er gratis een team bij. -
Ruim 1.500 gevallen van tellerfraude in 2021, verkoop nieuwe auto's gaat achteruit
In 2021 heeft Car-Pass 1.578 gevallen van tellerfraude bij auto’s geteld, wat goed is voor iets meer dan 1 procent van alle verkochte auto's dat jaar. Gemiddeld werd de kilometerteller van tweedehandsauto's met 52.000 kilometer teruggedraaid. Dat blijkt uit het jaarverslag van Car-Pass, het certificaat dat elke particulier of professional die een tweedehandsvoertuig wil verkopen, moet bezorgen aan de particuliere koper. -
Mijntelco
Orange verhoogt prijzen vanaf 1 juni: hier ben je goedkoper af
Vanaf 1 juni verhoogt Orange een aantal van zijn prijzen. Reden daarvoor het ongeziene niveau van inflatie. Vooral minder gebruikte diensten, zoals MMS en internationaal bellen, komen bij Orange in het vizier. Roaming wordt zelfs dubbel zo duur. Daartegenover staat wel een verhoging van de datavolumes. Mijntelco.be bezorgt een overzicht. -
-
Helft personeel Febiac weg na wegvallen autosalon
De dubbele annulatie van het autosalon van Brussel slaat een diepe krater bij Febiac. Van de bijna 50 werknemers van de autosectorfederatie zijn er nog een 20-tal over. Dat schrijft de krant De Tijd vandaag op zijn website. -
De schatting van het veilinghuis was al bizar hoog, maar iconische Peugeot brengt nóg veel meer op
De prijs van de Peugeot 205 GTI is al enkele jaren gestaag aan het stijgen. Sommige exemplaren brachten al zo'n 40.000 euro op. Maar het gaat nu wel erg hard. Op een veiling betaalde iemand 82.960 euro voor een exemplaar. -
HLN Shop
"Ga niet te vroeg naar bed en eet geen chocolade": vijf tips van de slaapspecialist voor een betere nachtrust
Lig jij wel eens te woelen in bed en/of heb je het moeilijk er ‘s ochtends uit te komen? Slaapproblemen kunnen op termijn zwaar doorwegen op je gemoed en gezondheid. Word je geplaagd door een ontregelde nachtrust, schiet psycholoog en slaapspecialist Annelies Smolders te hulp. Met haar groepspraktijk Huis Midori reikt de ervaringsdeskundige slaapexpertise en therapie op maat aan, en dat doet ze nu ook online met de masterclass ‘Beter Slapen’. HLN Shop kreeg alvast vijf helpende tips. -
7
Mercedes-Benz gaat zich meer richten op luxe en dure modellen
Mercedes-Benz gaat zich meer op dure en luxe auto's richten. Dat geeft volgens topman Ola Källenius de beste kansen voor het Duitse autoconcern om te groeien en de banen van medewerkers op de langere termijn veilig te stellen.
75 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerben breug
Mark Desiron
Eric Berckmans
Erik claes
Frank Meynen