Hoe alert is een vermoeidheidsdetector?
Volledig scherm
Hoe alert is een vermoeidheidsdetector? © Volkswagen

Je pauzes inplannen aan de hand van de vermoeidheidsdetectie van je wagen? Geen goed idee

HLN DriveAuto’s hebben vandaag allerlei sensoren en hulpsystemen: ze helpen je de juiste snelheid aan te houden (cruise control), binnen de lijnen van je rijvak te blijven (lane keeping assist) en juist te parkeren (park assist). Sommige auto’s vertellen zelfs wanneer je best een pauze neemt tijdens het rijden. Maar hoe correct is die vermoeidheidsdetectie? En kan je erop vertrouwen wanneer je naar het zuiden rijdt? HLN Drive ging op onderzoek.

  1. Onze auto-expert geeft zijn top vijf beste hatchbacks: “Qua zuivere rijervaring kan de SUV niet tippen aan een ‘gewone’ hatchback”
    PREMIUM

    Onze au­to-ex­pert geeft zijn top vijf beste hatchbacks: “Qua zuivere rijerva­ring kan de SUV niet tippen aan een ‘gewone’ hatchback”

    We zijn verslaafd aan de SUV. Hoogbouw op wielen. Terwijl een gewone hatchback - vier deuren en een achterklep, maar vooral lager bij de grond - beter rijdt. “Dat zeg ík niet, wel de wetten van de fysica”, aldus onze auto-expert Joost Bolle. Hij geeft zijn top vijf van hatchbacks, in het populairste C-segment, én een exclusieve test van de nieuwe Peugeot 308.