Aangeboden door
Gesponsorde inhoud
'Gesponsord' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder en geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van HLN zijn hier niet bij betrokken.
Getty Images
Volledig scherm
© Getty Images

Is het werkelijk beter voor het milieu om elektrisch te rijden?

Rijden we binnenkort allemaal elektrisch en/of hybride? Als de tendens zich doorzet, dan koppelen we onze auto’s tussen nu en twintig jaar massaal aan de laadpaal in plaats van de pomp. Een bevraging bij lezers van HLN maakt duidelijk wat mensen nu echt denken over elektrisch rijden. En wat blijkt? Door de band genomen zijn onze lezers helemaal mee in het elektrische verhaal, maar bestaan er nog een aantal misverstanden. Over het milieu bijvoorbeeld. Is elektrisch rijden beter voor het milieu?

20 reacties

  • Stephan Persoons

    2 jaar geleden
    Wat een grap. Moderne diesels stoten minder fijn stof uit dan elektrische auto's, en als je bvb op elektriciteit uit Duitsland rijdt komt dit van bruinkoolcentrales. Zonnepanelen? Brengen in de winter niets op. Windmolens? Zijn totaal niet rendabel. Kerncentrales? Die willen op NV-A en Vl.B alle partijen dichtgooien. Daar gaat het CO2-neutrale rijden!
  • Agnes De Schutter

    2 jaar geleden
    Olie eindig en vervuilend, electrische wagens duurzaam en ecologisch ? Ja, als je een paar dingen verzwijgt : lithium en kobalt zijn veel schaarser dan olie : tekort voorzien tegen 2050 ! Lithium en kobalt zijn nog veel giftiger dan olie. En lithiumbatterijen ontbranden spontaan, dat doet zelfs benzine niet. Electrische wagens zijn alleen lokaal CO2 neutraal tijdens het rijden, de produktie ervan stoot evenveel CO2 uit als die van een klassieke wagen, de CO2 winst is dus relatief gering.
  • Cyriel Claessens

    2 jaar geleden
    Dus in haar reclame geeft Renault toe dat de "zero emission" vertuigen die ze verkopen maar 35% minder co2 produceeren dan een auto met een verbrandingsmotor. Zou interessant zijn om de volledige studie te lezen. Het kan dus goed zijn dat een electrische auto van het topsegment meer CO2 produceert dan een diesel stadswagentje. Waarom betaalt die laatste dan meer belastingen?
  • pascal de bruycker

    2 jaar geleden
    Er is amper iets van voorzieningen om al die toekomstige electr auto's op te laden , het is momenteel schijnmilieuvriendelijk ( electriciteit productie is momenteel nog milieubelastend , wat gaat men dien met al die afgedankte batterijen...), en het gaat ons veel geld kosten , want het gaat aan een duurder tarief zijn ( welkom slimme energiemeter..., snap je hem...) : neen er zijn geen gunstige vooruitzichten !
  • Georges Baaths

    2 jaar geleden
    De enige en veilige oplossing is ofwel hybride of plug in hybride zeker geen waterstof dat zijn rijdende bommen
  1. Voor u uitgerekend: hoe duur is elektrisch rijden?

    Voor u uitgere­kend: hoe duur is elektrisch rijden?

    Een elektrische fiets? Helemaal ingeburgerd. Een elektrische of hybride wagen? Nog niet helemaal. Al zie je er steeds vaker rijden, en lijkt het aandeel van elektrische wagens in het verkeer elk jaar toe te nemen. Wij vroegen lezers van HLN daarom wat hen tegenhoudt om massaal elektrisch te gaan rijden. Het voornaamste antwoord? Te duur. 41% van de bevraagde lezers zegt geen budget te hebben om over te schakelen op een elektrische wagen. En 25% denkt dat het vervangen van de batterij veel te duur is.