In deze twee auto's mag je in Duitsland nu sms’en en gamen tijdens het rijden
Duitsland is het enige land in Europa waar eigenaren van een auto met zogeheten Level 3 zelfrijdende technologie aan boord hun handen van het stuur mogen nemen als ze in de file rijden. Mercedes-Benz heeft twee nieuwe modellen voorzien van deze techniek.
De enige twee auto's die deze technologie aan boord hebben, zijn de Mercedes S-Klasse en de Mercedes EQS met Drive Pilot. Dat is de naam van het hardware- en softwaresysteem van Mercedes waarmee de auto zich tot een snelheid van 60 km/u mag voortbewegen op de snelweg terwijl de bestuurder andere dingen doet.
Fabrikant is aansprakelijk bij ongeval met Drive Pilot
Het systeem werkt op basis van radarsensoren, lasers, camera’s en een zeer nauwkeurige GPS. Dat gaat dus veel verder dan radargestuurde cruisecontrol en ook Tesla blijft steken bij Level 2 met zijn Autopilot. Mercedes is dus de eerste fabrikant met Level 3-certificering. Dat is een mijlpaal, omdat bij deze snelheden niet de bestuurder aansprakelijk is in geval van een ongeluk, maar de fabrikant.
Werkt alleen onder bepaalde omstandigheden
Dan moet de bestuurder zich echter wel aan de regels houden. Zo moet hij altijd ‘klaar zijn om het stuur over te nemen’ en het systeem werkt alleen onder bepaalde omstandigheden. Je moet overdag op de snelweg rijden, op je rijbaan blijven, het mag niet regenen en de buitentemperatuur mag niet dalen tot onder de 4 graden Celsius. Ook werkzaamheden en tunnels langer dan 50 meter zijn taboe. De optie kost in Duitsland 5.950 euro voor de S-Klasse en 8.841 euro voor de elektrische EQS.
Veel autofabrikanten werken al heel lang aan auto's die compleet zelfstandig kunnen rijden, maar voor het zover is, zijn we volgens experts jaren en misschien wel decennia verder. Anderen denken dat het nooit zover zal komen. Toch zou alleen het autonome rijden op de snelweg al een enorme uitkomst zijn. In Groot-Brittannië is de wegcode recentelijk ook aangepast voor autonoom rijden, al mag je daar niet je telefoon vasthouden.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gouden Tour
Welke Belgen kunnen een meerwaarde zijn voor jouw Gouden Tour-ploeg? Van Wout van Aert over Jasper Stuyven tot Yves Lampaert
De 109de editie van de Ronde van Frankrijk start op vrijdag 1 juli in Denemarken en eindigt op 24 juli in Parijs. Welke Belgen mogen we op de voorgrond verwachten en kunnen heel wat punten scoren voor jouw Gouden Tour-ploeg? Een overzicht. -
Livios
Binnenkijken in een landelijke tuin: niet 1 maar 4 terrassen om te genieten van de natuur
De bewoners van de woning in Linden zochten een oplossing voor hun steile achtertuin die aan een bospad grenst. Hun tuinaannemer kwam met een origineel ontwerp: een romantische en intieme groene zone rond hun woning die opgaat in het achterliggende bos. Bouwsite Livios nam een kijkje. -
7
Miljoen Mercedes-rijders mogen geen meter meer rijden wegens remproblemen
Mercedes-Benz moet een miljoen auto's wereldwijd terugroepen vanwege mogelijke roestvorming op de rembekrachtiger. Het gaat om auto’s van de series ML, GL en R, die zijn gebouwd tussen 2004 en 2015. In mei riep het bedrijf al 292.000 wagens terug in de VS: -
-
Tesla plant aandelen in drieën splitsen om ze aantrekkelijker te maken voor meer beleggers
Tesla plant zijn aandelen in drieën splitsen. Dat heeft de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's in officiële beursdocumenten bekendgemaakt. De splitsing was al eind maart aangekondigd, maar het was nog niet duidelijk hoeveel nieuwe aandelen in de plaats zouden komen voor één van de huidige aandelen. Met de splitsing wil Tesla het voor meer mensen aantrekkelijk maken om aandelen te kopen. -
50
Vanaf eind deze zomer verplicht opladen om ‘laadpaalkleven’ tegen te gaan
Om ‘laadpaalklevers’ af te schrikken, wordt het verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische auto op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) voert die verplichting in. Dat schrijven Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen. -
Eerste volledig elektrische Ferrari verwacht tegen 2025, 80 procent van de modellen elektrisch of hybride tegen 2030
Sportwagenfabrikant Ferrari wil dat tegen 2026 60 procent van zijn modellen volledig elektrisch of hybride is. Tegen 2030 moet dat 80 procent zijn, kondigde topman Benedetto Vigna donderdag aan. -
26
Microlino, het elektrisch ‘rij-ei’, trekt al 30.000 kopers
De compacte Zwitserse Microlino kan sinds deze week besteld worden en dat hebben de makers geweten: al meer dan 30.000 mensen hebben binnen enkele dagen ingetekend op de compacte elektrische auto.