Beeld ter illustratie.
Volledig scherm
Beeld ter illustratie. © Shutterstock

Europarlementsleden willen vanaf 2022 reële uitstoottests zonder afwijkingen

Tegen eind september 2022 moet komaf worden gemaakt met de afwijkingen op de tests die de NOx-uitstoot van nieuwe wagens in reële rijomstandigheden meten. Dat heeft het Europees Parlement donderdag verdedigd in een dossier waarin het probeert af te rekenen met Dieselgate.

12 reacties

  • Stephan Chef

    1 jaar geleden
    Hopelijk ook reëele tests op plugin hybrides, want de meerderheid hangt raar of zelden aan de stekker. Vroeger had je de schoemeldiesels, maar die betaalde tenminste nog BIV en wegentaks en was geen 100% fiscaal aftrekbaar.
  • Cyriel Claessens

    1 jaar geleden
    Met het principe van testen in een labo is niets mis.  Het grote probleem was dat de EU de testcyclus niet realistisch genoeg gemaakt heeft en dat de officiele instanties die moesten toezien op de correctheid van de metingen en eventuele fraude hun werk niet naar behoren deden en te naief waren.  Nu heeft Europa er een nog grotere soep van gemaakt met nog meer mogelijkheden voor interpretatie met als belangrijkste resultaat dat ieder land nu in het geniep de belastingen verhoogt.
  • Mario Tersago

    1 jaar geleden
    Standaardiseer de testen voor constructeurs en dan maak je hier finaal komaf mee. Zet er een onafhankelijk orgaan tussen die steekproeven doet of implementeer dit in bij de centra voor technische controles. Laat elke wagen een initiële controle ondergaan voor deze ingeschreven wordt, et voila. Eindelijk eerlijke tests, bijgevolg eerlijke belastingen en heffingen.
  • Vandaele jiji

    1 jaar geleden
    Meten is weten, alle constucteurs met de billen bloot, openbaar maken die testen. Te veel uitstoot? Vermogen beperken tot het in orde is, dat zijn maar wat parameterkes aanpassen in een chip hoor. Het kan voor elke wagen. Alleen Electrische wagens gaan nog vooruit gaan ... de goesting voor diesle of benzinebranders zal rap over zijn.
  • Willy Gorissen

    1 jaar geleden
    Groot gelijk. Het gesjoemel van VW en consoorten moet maar eens gedaan zijn. En gewoon geen wagens meer homologeren die niet onder een vastgestelde drempel blijven