Motorcoureur Max Biaggi tijdens zijn recordpoging.
Volledig scherm
Motorcoureur Max Biaggi tijdens zijn recordpoging. © Voxan

Elektrische motorfiets verbreekt wereldsnelheidsrecord

DriveHet Franse bedrijf Voxan heeft een elektrische motorfiets gemaakt die een topsnelheid heeft van 455,737 kilometer per uur. De hogesnelheidsrit werd uitgevoerd door voormalig GP-wereldkampioen Max Biaggi.

21 reacties

  • Geert Tamsyn

    2 maanden geleden
    150 jaar geleden was petroleum goedkoper dan water, was er geen sprake van luchtvervuiling en hadden de meeste huizen nog geen elektriciteit. Dat is nu wel even anders. 150 jaar vastgeroeste gewoontes verander je niet zonder overheidssturing.
  • Marjan Frankie

    2 maanden geleden
    En dan de pil plat, goed voor 1 x te versnellen en dan te voet ... Ik werk al 30 jaar met batterijen en weet dit al heel lang te grote verbruikers zijn nefast
  • Christian Deckers

    2 maanden geleden
    Mooi staaltje techniek en er zullen ongetwijfeld een aantal practischere toepassingen uit voortvloeien. Met de behaalde acceleratie en topsnelheid zal nooit enige energie-efficientie worden behaald, maar dat is ook niet de bedoeling. Indien EV écht het ei van Columbus zou zijn, is het wel vreemd dat verbrandingsmotoren het na 150 j hebben gehaald en EV nu enkel onder dwang van overheidssturing terug in beeld is geraakt. In 1900 reden er relatief al 7x méér EV's dan nu, ze verdwenen.
  • Geert Tamsyn

    2 maanden geleden
    Miguel Leboucq, dan moet je ook de verliezen rekenen vanaf het oppompen van petroleum over het transport met reuzetankers, raffinage en distributie. En die zijn nog véél groter. Bovendien heeft wie laadt van zijn/haar zonnepanelen of van windmolens, geen centrale nodig. Verliezen zijn daar ook irrelevant, de energiebron is gratis, niet vervuilend en onuitputtelijk.
  • Miguel Leboucq

    2 maanden geleden
    Geert, je bent misleid. Als je de totale rendement vergelijkt is het rendement van de E-aandrijving veel slechter want er zijn grote verliezen tussen de brandstof die je in de elektriciteitscentrale steekt en de energie geleverd door de elektromotor.
  1. Vlaanderen schakelt versnelling hoger: “Snel én dichtbij je auto laden moet altijd kunnen”
    PREMIUM

    Vlaanderen schakelt versnel­ling hoger: “Snel én dichtbij je auto laden moet altijd kunnen”

    De spurt naar de geplande 35.000 Vlaamse laadpalen in 2025 is ingezet: binnen dit en twee jaar komen er langs snelwegen en autostrades in Vlaanderen 49 stations met ultrasnelladers voor elektrische auto’s, goed voor 2.195 laadpalen. “Zo’n versnelde uitbouw van laadinfrastructuur is noodzakelijk, om ons doel te bereiken van elke 25 kilometer een laadpunt”, zegt Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld). Maar volstaat dat, met de huidige snelheid waarmee mensen elektrisch beginnen rijden?