Dit bizarre voertuig (geen auto én geen motor) is binnenkort in België te koop
Het Britse automerk Morgan heeft een wel heel opvallend model geïntroduceerd. De nieuwe Super 3 heeft - inderdaad - drie wielen en is nóg aparter dan de ‘normale’ modellen van de bijzondere fabrikant. De open driewieler is binnenkort in ons land te koop en je mag hem bovendien besturen met een gewoon autorijbewijs.
Hoewel de Super 3 een vreemde eend in de bijt lijkt, past hij historisch gezien juist heel goed bij het merk Morgan. Die geschiedenis gaat ver terug: aan het begin van de vorige eeuw bouwde Henry Morgan voor eigen gebruik een gemotoriseerde driewieler, die motorfiets noch auto was. Een dergelijke ‘cyclecar’ viel in Groot-Brittannië in een goedkope belastingschaal. De betaalbare voertuigen waren mede daardoor enorm populair bij gezinnen die zich geen vierwieler konden veroorloven. De reacties op Morgans driewieler waren zo enthousiast, dat hij besloot tot serieproductie. Zo ontstond in 1910 de Morgan Motor Company.
Sindsdien staat het karakteristieke Engelse automerk bekend als nogal excentriek. Zo is Morgan beroemd om zijn ambachtelijke productie. In het Britse dorpje Malvern Link worden de auto’s met de hand in elkaar gezet. De meest efficiënte methode? Welnee! De afkeer die Morgan heeft van vernieuwing, is typerend voor het merk. Ooit liepen de levertijden op tot meer dan drie jaar, maar geen klant die je hoorde klagen. Dat Morgan de tijd terugdraait, maakt de auto’s voor veel liefhebbers juist des te aantrekkelijker.
Lees verder onder de foto.
Volgens de wet
Door de jaren heen veranderde Morgan alleen iets als de wet dat eiste, of als een toeleverancier bijvoorbeeld de bouw van een motor staakte. De belangrijkste stap voorwaarts van het merk is de vierwielige Morgan 4/4 uit 1936. In deze periode was de vraag naar cyclecars allang opgedroogd. Maar Morgan zou in de jaren 50 pas de stekker uit zijn driewielers trekken.
Het klassieke stalen chassis van de Morgan 4/4 uit 1936 heeft bijna 85(!) jaar als basis gediend voor de vierwielers van het merk. Maar zelfs Morgan ontkomt inmiddels niet meer aan modernisering: ‘Morganeers’ van de oude stempel worden immers steeds ouder, terwijl jonge liefhebbers van bijzondere auto’s andere eisen stellen aan een sportwagen. Bijvoorbeeld op het gebied van milieu. Om relevant te blijven, kan Morgan niet achter de feiten aan blijven lopen.
Handwerk
Toch zien de huidige modellen (zoals de Plus Four, met vier wielen) er nog steeds uit alsof ze negentig jaar geleden zijn gebouwd. En bij de productie komt onveranderd veel handwerk kijken. Weliswaar is het aloude stalen ladderchassis vervangen door een hypermodern platform van aluminium, maar het geraamte van de carrosserie is nog altijd van hout. Het mannetje dat vroeger handmatig de spatborden in vorm timmerde, is inmiddels met pensioen. Machines garanderen nu een perfecte pasvorm van de spatborden. Maar behalve met de hand gestikt leer, heeft de koper tegenwoordig ook keuze uit ‘vegan’ materialen. Zo gaat Morgan met de tijd mee.
In aanloop naar het eeuwfeest ontstond het idee om een model te bouwen dat teruggreep naar de oorsprong: de Morgan Three-Wheeler. Oorspronkelijk bedoeld als ‘limited edition’ à tweehonderd stuks, maar uiteindelijk werden het er zo’n 2800. Met zijn luchtgekoelde tweecilinder V-motor - in de volksmond bekend als een V-twin - voldeed de ‘nieuwe’ Three-Wheeler niet meer aan de milieueisen. Daarom werd vorig jaar de productie gestaakt.
Lees verder onder de foto.
Groter dan voorganger
Maar nu lanceert Morgan dus opnieuw een driewieler, met de welluidende naam Super 3. Een moderne interpretatie van de originele cyclecar uit 1910, die dus geen auto maar ook geen motorfiets is.
De V-twin van de oude Three-Wheeler is vervangen door een 1,5-liter driecilinder van Ford, met een vermogen van 118 pk. Doordat de nieuwe Super 3 slechts 635 kilo weegt, vliegt hij in slechts zeven tellen naar 100 kilometer per uur. Vergeleken met zijn voorganger, is de nieuwe Morgan (met modern aluminium chassis) in alle richtingen gegroeid. Dat is goed nieuws voor lange autoliefhebbers, want de oude Three-Wheeler was ronduit krap. “Voor extra beenruimte kun je de pedalen verstellen”, zegt Wouter Dekker van de Nederlandse Morgan-importeur Louwman Exclusive. “Dat gaat in de Super 3 nu met een eenvoudige hendel. De steeksleutels kunnen thuisblijven.”
Lees verder onder de foto.
Sowieso is de nieuwe Morgan veel praktischer geworden. De beugels op de zogenaamde side blades zijn bedoeld om koffers en tassen aan te hangen. “De Super 3 is niet gemaakt voor een rondje om de kerk, maar is juist voor mensen die via leuke weggetjes binnendoor een lang weekend of een korte week op pad willen”, zegt Dekker. Een auto voor dagelijks gebruik? “Nee, zo moet je de Super 3 niet zien. Hij is vooral bedoeld voor ‘erbij’. En om heel veel lol te beleven.”
Volgens Autogids.be is de Morgan Super 3 vanaf 1 augustus beschikbaar in België. Bij onze noorderburen is hij al te koop. De basisprijs is daar 68.499 euro. Gretige kopers moeten in Nederland wel even geduld hebben: de levertijd is naar schatting een halfjaar.
Lees ook
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Waarom daalt de diesel- en stookolieprijs en volgt die van benzine niet?
Morgen daalt de maximale diesel- en stookolieprijs, terwijl die van de benzine even hoog blijft. Allemaal zijn het aardolieproducten en dus wordt de prijs toch bepaald door de prijs van de ruwe olie? Hoe kan het dan dat de ene prijs daalt en de andere stijgt? Directeur Johan Mattart van Brafco legt uit hoe het zit. -
Mijntelco
Orange verhoogt prijzen vanaf 1 juni: hier ben je goedkoper af
Vanaf 1 juni verhoogt Orange een aantal van zijn prijzen. Reden daarvoor het ongeziene niveau van inflatie. Vooral minder gebruikte diensten, zoals MMS en internationaal bellen, komen bij Orange in het vizier. Roaming wordt zelfs dubbel zo duur. Daartegenover staat wel een verhoging van de datavolumes. Mijntelco.be bezorgt een overzicht. -
PREMIUM
Het brein achter de Tesla Model S startte zijn eigen automerk: zo rijdt de Lucid Air
-
-
Livios
Kan je nu nog een airco laten plaatsen voor de zomer? Zo zit het met de wachttijden
Wie deze zomer niet wil puffen in een veel te warm huis, kan investeren in een airco of lucht-luchtwarmtepomp. Dat is een effectieve manier om de temperatuur binnenshuis het hele jaar door comfortabel te houden. In de zomer worden de kamers gekoeld en ontvochtigd en tijdens de winter doet de lucht-luchtwarmtepomp dienst als energiezuinige elektrische bijverwarming. Maar hoe zit het met de wachttijden voor die aircotoestellen? Ben je hopeloos te laat als je er nog eentje wil voor de zomer? Bouwsite Livios vroeg het aan Lieven Verstaen van Daikin. -
7
Mercedes-Benz gaat zich meer richten op luxe en dure modellen
Mercedes-Benz gaat zich meer op dure en luxe auto's richten. Dat geeft volgens topman Ola Källenius de beste kansen voor het Duitse autoconcern om te groeien en de banen van medewerkers op de langere termijn veilig te stellen. -
PREMIUM
EXCLUSIEF GETEST. Onze auto-expert rijdt met de eerste elektrische break ter wereld: “De MG 5 is zowel ruim als redelijk geprijsd”
-
Tweakers
Gemiddelde Belg ontvangt 1.600 euro netto vakantiegeld: deze toptv's passen binnen dit budget
Honderdduizenden werknemers krijgen rond deze periode een deugddoende som aan vakantiegeld. Ben je niet zo’n vakantieganger en wil je liever investeren in een gloednieuwe tv voor thuis? Expert Eric van Ballegoie van technologiesite Tweakers geeft zijn top 3 van toestellen mee die je met je vakantiegeld kan betalen.