De zonneauto van Lightyear is af: “In de zomer rijden zónder op te laden”
Het Nederlandse automerk Lightyear heeft het definitieve productiemodel van haar zonnecelauto onthuld. De Lightyear 0 is een ruim vijf meter lange gezinsauto met vijf vierkante meter zonnepaneel op het dak en de voorkant: daarmee, zo belooft het merk uit Helmond, moet je tot 11.000 kilometer per jaar elektrisch kunnen rijden zónder te stoppen bij een laadpaal.
Om zoveel kilometers op zonne-energie te kunnen rijden, moet je echter wel in een zonniger gebied dan Nederland wonen, legt medeoprichter en CEO van Lightyear Lex Hoefsloot uit. “Automobilisten die onze auto gebruiken voor hun dagelijkse woon-werkverkeer, gemiddeld zo’n 35 kilometer per dag, kunnen in de zomer maandenlang rijden voordat ze aan een oplader of stopcontact moeten. In Nederland zou dat twee maanden kunnen, in zonniger klimaten zoals Spanje of Portugal red je in theorie zeven maanden.”
Hoe goed het systeem van Lightyear werkt moet de praktijk gaan uitwijzen, maar de eerste productieversie van de 0 - die in de eerdere prototypefase opvallend genoeg nog de Lightyear One heette - belooft een stuk efficiënter te zijn dan andere elektrische auto’s. Het accupakket van 60 kilowattuur is bijvoorbeeld relatief klein, maar zou voldoende zijn voor een rijbereik van 625 kilometer per laadbeurt – exclusief de eventueel extra opgewekte zonnekilometers dus.
Efficiënter want ‘extreem gestroomlijnd’
Dat moet de Lightyear onder meer kunnen halen dankzij vier zuinige elektromotoren die ín de wielen zitten, een (naar verhouding) laag gewicht van 1.575 kilo en een gunstige luchtweerstand; volgens Hoefsloot heeft zijn bedrijf “de meest aerodynamische gezinsauto tot nu toe” ontwikkeld. Om de auto zo moeiteloos mogelijk door de lucht te laten glijden, heeft de 0 geen standaard buitenspiegels maar hele kleine ‘cameraknobbeltjes’ die volgens Hoefsloot “toch weer een procent verbruikswinst” opleveren. Ook is de auto leverbaar met afgedekte achterste wielkasten; die zorgen ook weer voor minder ongewenste wervelingen en dus voor een lager verbruik.
Omdat er dankzij dat soort doorontwikkelingen minder grondstoffen en energie nodig zijn, is de 0 volgens Lightyear een duurzamere auto dan veel andere elektrische modellen. Ter vergelijking: de ongeveer even lange Tesla Model S weegt 2.069 kilo en heeft een beduidend groter accupakket van 95 kilowattuur. Daarmee redt de Amerikaanse Lightyear-concurrent ook ongeveer 650 kilometer per laadbeurt, terwijl de Tesla geen energie opwekt met zonnecellen. De 0 kan volgens Lightyear zo’n tien kilometer bereik per uur ‘tanken’ via de zon, terwijl je hem ook aan een standaard huisstopcontact, een gewone laadpaal of een snellader kunt hangen.
Volgens Hoefsloot vormen normale elektrische auto’s daarnaast een te grote belasting voor het stroomnetwerk. “Elektrische auto’s hebben een groot laadnetwerk nodig. Die infrastructuur moet ten eerste worden aangelegd, waardoor het achterliggende netwerk meer wordt aangesproken. Dat is niet de juiste route.” Dat het netwerk niet eindeloos kan worden uitgebreid, wordt bevestigd door de recente boodschap die netbeheerders hebben afgegeven: omdat het net vol zit, worden voorlopig geen nieuwe bedrijven aangesloten. “Bovendien is een te groot deel van de stroom die we nu gebruiken nog afkomstig van fossiele energiebronnen”, vervolgt Hoefsloot. “Elektrische auto’s zijn dus niet per definitie duurzaam, maar ons eerste productiemodel is een flinke stap voorwaarts.”
Ook op het vlak van prestaties is het duidelijk dat het Lightyear vooral om zuinigheid en rijbereik gaat. De 0 mengt zich niet in de race om de titel ‘snelste elektrische auto van het moment’, in tegenstelling tot modellen van bijvoorbeeld Tesla, Lucid Motors en Mercedes-Benz. Waar die andere merken elektrokanonnen leveren die in minder dan vier seconden van nul naar honderd kilometer per uur kunnen optrekken, doet de Lightyear die zelfde sprint naar verwachting in een seconde of tien - ondanks de indrukwekkende trekkracht (1.720 Newtonmeter) van de vier elektromotoren. Ook de topsnelheid is verhoudingsgewijs bescheiden; de Lightyear haalt straks maximaal 160 kilometer per uur. Bij een constante snelheid van ongeveer 110 kilometer per uur moet de auto alsnog zo’n 560 kilometer kunnen afleggen.
Geen koopje: maximaal 946 exemplaren voor 250.000 euro
Lightyear geeft de 0 een minimalistisch interieur mee, “waarin duurzaamheid en comfort samenkomen”, aldus de bedenkers. Er is plek voor vijf personen en het binnenste is volledig samengesteld uit veganistische materialen: zo zijn de zittingen van de stoelen bekleed met ecologische microvezel-suède en worden er delen van de rotanpalm gebruikt voor sierdelen. Op het strak getekende dashboard staat een aanraakscherm met een diameter van 10,1-inch (25,7 cm) waarmee het infotainmentsysteem bediend kan worden; de software van het systeem kan draadloos ‘via de cloud’ worden opgewaardeerd.
De vooruitstrevende technologie van Lightyear, die het Brabantse bedrijf helemaal in huis ontwikkelde, kent echter wel een prijs. Elke klant die zich nu meldt voor een Lightyear 0, dient een som van 250.000 euro te betalen. De autobouwer uit Helmond (ooit ontstaan uit een studententeam dat zeer succesvol meedeed aan de World Solar Challenge, nu werken er 500 mensen) maakt maximaal 946 exemplaren en zegt de opbrengsten te gebruiken voor de ontwikkeling van de Lightyear 2, een veel goedkoper model met een richtprijs van 30.000 euro. Die moet uiterlijk in 2025 klaar zijn, de productie van de Lightyear 0 begint dit najaar en naar verwachting wordt de eerste auto in november geleverd.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Agressie tegenover leerling-bestuurders neemt almaar toe: “Een tweede L vooraan zou ideaal zijn”
Leerling-bestuurders, te herkennen aan de L op hun achterruit, krijgen steeds vaker te maken met (verbale) agressie. “Automobilisten zijn gejaagd en verdragen het niet wanneer iemand zich weifelachtig gedraagt”, zegt Danny Smagghe van Touring in Dag Allemaal. -
Tweakers
De allerbeste camera’s voor je vakantiefoto’s schuilen in deze smartphones
Ben je nog voor je vakantie op zoek naar een nieuwe smartphone? Hecht je veel belang aan de kwaliteit van de bijhorende camera, om zo onvergetelijke vakantiekiekjes en festivalfoto’s te kunnen maken? Smartphonespecialist Donovan Kerssenberg van technologiesite Tweakers trakteert je op zijn top drie smartphones-met-de-zotste-camera’s van het moment én geeft ook enkele minder dure alternatieven mee. -
Vanaf deze kilometerstand wordt de aanschaf van een tweedehandsauto riskant
Nu de wachttijden bij nieuwe auto's fors oplopen en ook jong gebruikte tweedehandswagens schaars zijn, kijken autokopers steeds vaker naar oudere auto's. Dat kan ook prima, maar vanaf welke kilometerstand wordt het kopen van zo’n wagen riskant? -
-
PREMIUM
Zwarte doos verplicht in nieuwe wagens vanaf 1 juli: een aanslag op je privacy
-
Showbizz10
“Niet iedereen kan porno-acteur worden”: wij spraken met pornoproducente Elise Van Vlaanderen
Hoe gaat het met de OnlyFans-modellen uit de documentaire ‘OnlyFans: De Naakte Vlaamse Waarheid’, een halfjaar nadat de reeks op Streamz verscheen? Dat wou Showbits wel eens weten en dus spraken we opnieuw af met pornoproducente Elise Van Vlaanderen. -
HLN Shop
Het kiezen van de juiste airco is maatwerk: zo bega je geen miskoop
Heerlijk, die warme dagen. Al kan de hitte in huis het behoorlijk lastig maken om te slapen en te werken. Een airco biedt dan instant verkoeling, maar hoe kies je uit alle modellen op de markt het toestel dat ideaal is voor jou? HLN Shop helpt je op weg. -
Autosalon keert voor 100ste editie terug naar Brussels Expo
De 100ste editie van het Autosalon zal wel degelijk weer fysiek plaatsvinden op Brussels Expo. Organisator Febiac heeft de data van het salon vastgelegd: van vrijdag 13 tot en met zondag 22 januari 2023.