Elektrische wagens

  1. Voor elektri­sche wagens vind je meer info over de koetswerk­kleu­ren dan over de batterij”: wat is de bruto- en nettocapa­ci­teit en waarom is dat belangrijk?
    PREMIUM

    Voor elektri­sche wagens vind je meer info over de koetswerk­kleu­ren dan over de batterij”: wat is de bruto- en nettocapa­ci­teit en waarom is dat belangrijk?

    Wil je als klant goed geïnformeerd kiezen uit elektrische auto’s, dan weet je maar beter hoe groot de batterij écht is. Maar in de praktijk is die informatie niet altijd even makkelijk te vinden. “Niet alleen zijn er verschillende meetmethodes, zelfs de eenvoudigste data zijn niet altijd beschikbaar”, zegt onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. Hij legt uit waar je op moet letten en waarom dat zo belangrijk is.
  2. Veilig rijden op gladde wegen? Onze reporter ging op slipcursus: “Gebruik nóóit je handrem als het glad is”

    Veilig rijden op gladde wegen? Onze reporter ging op slipcursus: “Gebruik nóóit je handrem als het glad is”

    Met code oranje is de kans weer groot dat de wegen er vanavond, vannacht en morgenochtend nog glad bij liggen. Slippertjes zijn dan ook geen uitzondering. Maar hoe rijd je best als het zo glad is? Onze reporter ging op cursus en leerde stap per stap hoe je zo’n noodsituatie het beste aanpakt: zo weet je of je je koppeling best (niet) indrukt en welke sliptechniek je kunt gebruiken als je elektrisch rijdt. “Je moet écht leren om je pedalen zo hard mogelijk in te drukken.”
  1. “Natuurlijk stoot een e-auto niet nul gram CO2 uit”: hoe duurzaam is elektrisch rijden écht? En welke merken zijn het groenst?
    PREMIUM

    “Natuurlijk stoot een e-auto niet nul gram CO2 uit”: hoe duurzaam is elektrisch rijden écht? En welke merken zijn het groenst?

    Straks rijden we met zijn allen elektrisch. Goed voor het klimaat, tenminste als de stroom zelf voldoende groen is, en de wagens zuinig genoeg. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling? “Eén wagen is met voorsprong de zuinigste én CO2-vriendelijkste, met een equivalent van amper 23 gram per kilometer.”