Elektrische wagens
-
PREMIUM
Voor elektrische wagens vind je meer info over de koetswerkkleuren dan over de batterij”: wat is de bruto- en nettocapaciteit en waarom is dat belangrijk?
Wil je als klant goed geïnformeerd kiezen uit elektrische auto’s, dan weet je maar beter hoe groot de batterij écht is. Maar in de praktijk is die informatie niet altijd even makkelijk te vinden. “Niet alleen zijn er verschillende meetmethodes, zelfs de eenvoudigste data zijn niet altijd beschikbaar”, zegt onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. Hij legt uit waar je op moet letten en waarom dat zo belangrijk is. -
Veilig rijden op gladde wegen? Onze reporter ging op slipcursus: “Gebruik nóóit je handrem als het glad is”
Met code oranje is de kans weer groot dat de wegen er vanavond, vannacht en morgenochtend nog glad bij liggen. Slippertjes zijn dan ook geen uitzondering. Maar hoe rijd je best als het zo glad is? Onze reporter ging op cursus en leerde stap per stap hoe je zo’n noodsituatie het beste aanpakt: zo weet je of je je koppeling best (niet) indrukt en welke sliptechniek je kunt gebruiken als je elektrisch rijdt. “Je moet écht leren om je pedalen zo hard mogelijk in te drukken.” -
PREMIUM
Is de elektrische auto nu al overbodig? Deze synthetische brandstof heeft het potentieel om élke wagen CO2-neutraal te maken
-
PREMIUM
Met elektrische auto op skireis? Hier vind je laadpunten en dit moet je weten voor vertrek: “Rij volgeladen de berg af. Zo maak je je rijbereik groter”
-
PREMIUM
“Natuurlijk stoot een e-auto niet nul gram CO2 uit”: hoe duurzaam is elektrisch rijden écht? En welke merken zijn het groenst?
Straks rijden we met zijn allen elektrisch. Goed voor het klimaat, tenminste als de stroom zelf voldoende groen is, en de wagens zuinig genoeg. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling? “Eén wagen is met voorsprong de zuinigste én CO2-vriendelijkste, met een equivalent van amper 23 gram per kilometer.” -
PREMIUM
“Dat elektrische auto’s goedkoper worden, is onzin”: in China koop je al een EV vanaf 4.000 euro, bij ons kosten ze veel meer. Al blijft één merk betaalbaarder
-
PREMIUM
Onze autokenner testte de BYD Atto 3, nu ‘Gezinswagen van het jaar’: “Bijna 12.000 euro goedkoper dan een vergelijkbare Mercedes”
-
PREMIUM
Wat zijn de voordelen van elektrische bedrijfswagen? En kan mijn baas ook een laadpaal regelen? Expert legt uit
-
Stadsautootjes van nieuw automerk Silence komen naar België: “Geen laadpaal nodig: de batterij kan je gewoon meenemen”
Straks is België weer een mobiliteitsmerk rijker: Silence. De naam verklapt al dat het om elektrische voertuigen gaat. Géén volwaardige auto’s, maar wel scooters en stadsautootjes met alvast één opvallend kenmerk: de batterij rolt er gewoon uit op wieltjes. Geen laadpaal? Geen probleem.
-
Lightyear start met productie van de eerste zonneauto
Automaker Lightyear is begonnen met de productie van zijn eerste zonneauto. Bijna vijftig jaar na het verdwijnen van DAF is Nederland daarmee officieel een nieuw automerk rijker. De Lightyear 0 is nog niet voor iedereen weggelegd, want hij kost 250.000 euro. “Nu maken we al één exemplaar per week. Een betaalbare zonneauto is onze volgende stap.” -
PREMIUM
“In de EU zijn er nog zeven miljoen laadpalen nodig”: zal het lukken om tegen 2035 iedereen elektrisch te laten rijden?
-
PREMIUM
Wat is duurder: een wagen opladen of voltanken? “Snelladen bij Tesla werd de afgelopen maanden drie keer zo duur”
-
PREMIUM
GETEST. Onze autokenner reed met de Microlino: “90 per uur? Dan ligt die misschien wel op zijn dak”