Brecht Vanhaelewyn
-
PREMIUM
Moderne diesels willen niet meer starten: al zeker 2.000 probleemgevallen in ons land. Wat is er aan de hand?
-
Elektrisch VW-hippiebusje ID.Buzz krijgt grotere versie met plaats voor 7 mensen
Noem het gerust één van de opmerkelijkste elektrische auto’s van de afgelopen jaren: de Volkswagen ID.Buzz. In een zee van (voornamelijk) elektrische SUV’s valt het model op. Het reikt de hand naar het verleden én collega Joost Bolle was meteen in de wolken van hoe het ding reed. De productie voor het eerste jaar was dan ook in een mum van tijd uitverkocht. Tot op heden was er alleen een versie met maximaal vijf zitplaatsen, maar daar komt nu verandering in. -
PREMIUM
Waarom wordt het autosalon 2024 nu al afgezegd? En wat met de toekomst van de autoverkoop?
Er komt geen Autosalon van Brussel 2024, laat organisator Febiac weten. Wat - of wie - deed het salon de das om? En is het voor altijd over en uit of hebben we iets om naar uit te kijken in januari 2025? Onze autokenners Joost Bolle en Brecht Vanhaelewyn legden hun oor te luisteren in de sector en concluderen: “Alleen de erg grote invoerders kunnen het salon in zo’n vroeg stadium laten struikelen.” -
PREMIUM
De grote test. Onze journalisten reden 1.500 km naar Berlijn, welke auto is het snelst: elektrisch of waterstof?
-
PREMIUM
Wat tank je best: Euro 95 of 98? “Vooral oudere wagens zijn gevoeliger voor de eigenschappen van de brandstof”
-
PREMIUM
"Batterijen van e-bikes hebben geen lange levensduur”: dit kan je doen om hoge kosten te vermijden
Elke batterij die gebruikt wordt, verliest capaciteit. En die van een elektrische fiets is geen uitzondering. “Reken op een levensduur van een jaar of vijf”, zeggen Testaankoop en Touring. Veel minder lang dan de rest van je fiets dus. Maar de batterij van een e-bike vervangen of herstellen is niet evident, zo blijkt. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit wat je opties zijn. -
PREMIUM
Maak kennis met de revolutionaire Emily GT: “Met dit geheime project wil Saab uit de as herrijzen”
Tien jaar geleden verdween Saab van het toneel. Sindsdien wordt in Zweden in het grootste geheim gewerkt aan een wederopstanding. Maar het geheime project dat het merk moest doen herrijzen — een revolutionaire elektrische auto — is in gevaar. “De merknaam hadden ze al verkwanseld, nu is ook de Chinese geldstroom opgedroogd.” -
PREMIUM
“Dit is onontbeerlijk na een lange periode van stilstand”: zo wek je een oldtimer of hobby-auto veilig uit zijn winterslaap
De dagen worden langer en de zon is weer vaker van de partij: tijd voor autoliefhebbers om hun hobby-auto, youngtimer of oldtimer weer van stal te halen. Maar hoe maak je je auto die al maanden stilstaat klaar voor zijn eerste rit? Wat moet je controleren? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft zijn tips voor een veilige start van het tourseizoen. “Rijden met zulke defecten is vragen om onheil.” -
PREMIUMGetest
Is Gazelles 'N°1' écht kampioen onder de e-bikes? "Geslaagd design, maar technisch kan er een en ander beter”
De snelle elektrische fiets, simpelweg ‘N°1’ genaamd, van Gazelle, is een ideale pendelfiets, of toch bijna. “Ik vind maar één duidelijk minpunt, maar je kan natuurlijk niet alles willen”, zegt HLN-mobiliteitsspecialist Brecht Vanhaelewyn die voor ons een testrit maakte met de fiets.
-
PREMIUM
Polestar 4 pakt uit met opvallend design: “Je hebt nog steeds vier deuren. Wat je niet hebt, is een achterruit”
-
PREMIUM
Is het schadelijk voor je wagen om de goedkoopste brandstof te tanken?
Kan tanken bij een goedkope pomp je motor beschadigen? Is brandstof soms verdund en tank je dus maar beter bij een pomp van een gereputeerd of bekend merk? Onze mobiliteitsspecialist Brecht Vanhaelewyn legt uit: “De brandstof zelf is slechts één van vele factoren die de prijs beïnvloeden.” -
PREMIUM
Dan toch niet verplicht elektrisch rijden tegen 2035: wat staat in het nieuwe voorstel? En wat zijn e-fuels die straks toegelaten worden?
Noem het gerust een ongeziene koerswijziging: de verbrandingsmotor wordt dan toch niet verboden vanaf 2035. En omgekeerd wordt elektrisch rijden dus niet verplicht. Koop je nu best een EV of een dieselwagen? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn schetst de situatie zoals ze nu is en legt uit wat je als consument écht moet weten: “De uitzondering die Duitsland forceerde, verandert alles.” -
PREMIUM
Zo bespaar je op het onderhoud van je auto: “Sommige garages zijn dubbel zo duur als andere”