Sportkinesist Marie-Laure Willaert geeft tips en oefeningen.
Volledig scherm
PREMIUM
Sportkinesist Marie-Laure Willaert geeft tips en oefeningen. © Carline Vandercruyssen

“Hoe meer je je hart traint, hoe lager je kans op hart- en vaatziekten”: sportkinesiste toont oefeningen om je hartspier sterker te maken

Hart- en vaatziekten zijn nog altijd de belangrijkste doodsoorzaak in ons land. Maar hoe fitter je hart, hoe lager het risico. Je hart is immers een spier die je kan trainen zoals elke andere spier. “Vooral door oefeningen te herhalen maak je je hartspier sterker”, aldus Marie-Laure van Move To Cure, de praktijk van fysiotherapeut Lieven Maesschalck. Zij toont de beste oefeningen om je hart in topvorm te houden. Meer tips en tricks van Lieven Maesschalck vind je in onze MijnGids-Bewegen.

4 reacties

  • Eric Maes

    6 maanden geleden
    Johan, ik zit in dezelfde situatie.Je kunt het beste 3x per week een 30 tal minuten gaan joggen. En gooi die cronometer weg,aanwijzng  komt van mijn cardioloog.
  • Jos Denis

    7 maanden geleden
    Dus, topsporters hebben een supergezond hart.
  • Koen Wallem

    7 maanden geleden
    Beweeg, sport en eet gezond, vooral eet minder, en dan is alles ok. Echter soms is het puur genetisch. Ik ken spijtig genoeg enkelen die ons hebben verlaten, beroerte, die veel sportten en gezond aten. Ze waren tussen 30-40.
  • johan ruell

    7 maanden geleden
    Geldt dat ook nog voor 60-plussers, want ik heb tot 45 jaar gevoetbald en veel gelopen uiteraard en nu al 15 jaar 3 tot 4 keer per week een aantal kilometers joggen, en soms zelfs hardlopen. Dat vraag ik mij nu echt af.
  1. “Vernauwingen in de kransslagader beginnen al vanaf je twintigste”, hartspecialist Pedro Brugada ijvert voor meer preventie
    PREMIUM

    “Vernauwin­gen in de kransslag­ader beginnen al vanaf je twintigste”, hartspecia­list Pedro Brugada ijvert voor meer preventie

    Het is de motor van ons lichaam en onze gezondheid en toch zijn er weinig organen waar we zo onzorgvuldig mee omspringen als met ons hart. Nochtans zijn hart- en vaatziekten nog altijd de belangrijkste doodsoorzaak in ons land. Maar voor het hart zijn er geen preventieve screenings, zoals voor borst- of darmkanker. En dat moet anders, vindt hartspecialist Pedro Brugada. “Slechts de helft van de Belgen kent op z’n 40ste z’n cholesterolwaarde, suiker en bloeddruk. Wanneer wil je dan preventief aan je gezondheid werken? Als je doodvalt?” Meer advies lees je in MijnGids - medisch.
  2. Kinesist Lieven Maesschalck over bewegen in tijden van corona: “Een goede conditie verhoogt je immuniteit”
    PREMIUM

    Kinesist Lieven Maesschal­ck over bewegen in tijden van corona: “Een goede conditie verhoogt je immuniteit”

    'Blijf in uw kot' luidt al weken het advies in de strijd tegen corona. Behalve dan om te wandelen, fietsen of joggen. Dat doen we dan ook massaal. "Een goede conditie zorgt voor een betere immuniteit en die hebben we nodig om corona, maar ook andere aandoeningen, te verslaan", zegt kinesist Lieven Maesschalck. Maar wie symptomen vertoont, stopt er het best onmiddellijk mee.
  1. Hond houdt toeristen voor de gek
    Play

    Hond houdt toeristen voor de gek

  2. Zo zien de vakantiehuisjes van Camping Coppens eruit voor én na de make-over van Staf en Monique
    Play
    Camping Coppens

    Zo zien de vakantie­huis­jes van Camping Coppens eruit voor én na de make-over van Staf en Monique