De Dender loopt als een rode draad door de fietsroutes in de Denderstreek.
Volledig scherm
PREMIUM
De Dender loopt als een rode draad door de fietsroutes in de Denderstreek. © Routen.be

Beklim de Muur van Geraardsbergen of volg het spoor van de schiptrekkers: met de fiets dwars door de Denderstreek

DenderstreekFietsen is hot: sinds de uitbraak van corona hebben we niet alleen te voet onze regio verkend, maar ook de fiets werd massaal vanonder het stof gehaald en opgelapt. Omdat fietsen gezond is en je zo je gewicht onder controle kunt houden, selecteren we voor jou zeven mooie fietsroutes in de Denderstreek. Lees hier meer over de mooiste fietsroutes van Vlaanderen.

  1. De Kijk van Kurt: “Leegstand als plan voor de toekomst”
    Gent

    De Kijk van Kurt: “Leegstand als plan voor de toekomst”

    Ik las deze week in deze krant een stukje over de leegstand in de Gentse winkelstraten en hoe het stadsbestuur dat wil aanpakken. Schepen van middenstand en economie Sofie Bracke wijt een en ander aan de hoge huurprijzen voor winkelpanden en ze heeft misschien wel, zij het deels, gelijk. Bedragen van twee cijfers, gevolgd door drie nullen, zijn geen uitzondering in onze belangrijkste winkelstraten. Daar moet je al een flink aantal schoenen, blouses en/of handtassen voor verkopen. Hoewel, nog niet zolang geleden rezen de prijzen ook al de pan uit en viel het met de leegstand nog best mee. U zult me niet horen zeggen dat de vernieuwde mobiliteit ermee te maken heeft, dat heb ik hier in het verleden al genoeg gedaan. Schepen Bracke opperde het idee om her en der winkelbuurten om te vormen tot woonwijken. Gent kampt met een woningtekort en er blijkt teveel winkelruimte te zijn, dus haar plan snijdt hout. Al vind ik dat ze ermee capituleert. Gent geeft toe aan het feit dat het als winkelstad de duimen moet leggen voor Antwerpen, Brussel en pakweg Lochristi. Zelfs als u goed luistert, hoort u me nog steeds niet vragen of onze mobiliteit daar voor iets tussen zit. Het stadsbestuur heeft me al genoeg verweten een oude zeur te zijn. U hoort me dus niet meer beweren dat bijvoorbeeld design- en meubelwinkels geen plaats meer hebben in het centrum, of dat u met uw nieuwe staande lamp moeilijk de tram kunt nemen. De oude zeur in mij zou vroeger gesteld hebben dat men op een halfuur rijden in Rijsel, Brussel en Antwerpen wel nog een gevarieerd aanbod heeft terwijl Gent afbouwt. Nee, de nieuwe, positieve ik houdt het positief. Als onze stad deze weg verder volgt, dan hebben niet-Gentenaars er in de nabije toekomst niks meer te zoeken en lost de verkeersknoop zichzelf op.