Dieselgate 2.0: Volkswagen liet apen dieselrook inademen
Volkswagen heeft zijn excuses aangeboden voor dierproeven waarbij apen uitlaatgassen moesten inademen van een Volkswagen Beetle. "We zijn ervan overtuigd dat de gekozen wetenschappelijke methode fout was en verontschuldigen ons voor het wangedrag", zegt het autobedrijf.
De test met de apen in 2014 was een deel van een studie die moest aantonen dat moderne dieselauto's fors minder vervuilend zijn dan oudere exemplaren. The New York Times bracht het nieuws deze week naar buiten nadat de feiten aan het licht waren gekomen tijdens een Amerikaanse rechtszaak tegen de sjoemelsoftware van VW. De test vond plaats in de Texaanse stad Albuquerque.
De tien makaken kregen tekenfilms te zien in een kamer waarin gedurende vier uur uitlaatgassen van een Volkswagen Beetle werden uitgeblazen. De auto stond in een kamer ernaast op rollen met draaiende motor.
Bedoeling van de autobouwer was met 'wetenschappelijke studies' aan te tonen hoe schoon dieselwagens wel niet waren. De wetenschappers die werden ingehuurd om de tests uit te voeren, wisten niet dat de auto met Volkswagens sjoemelsoftware was uitgerust. Een duidelijk resultaat van de studie kwam er nooit.
"Afschuwelijk"
"Tien apen urenlang moedwillig uitlaatgassen laten inademen om zo aan te tonen dat de schadelijke uitstoot is afgenomen, is afschuwelijk en absurd", zei minister-president Stephan Weil van de Duitse deelstaat Nedersaksen. Die staat is grootaandeelhouder van het autoconcern.
Volkswagen was niet de enige fabrikant achter de testen. De organisatie die het onderzoek financierde, de 'European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector' werd ook gesponsord door BMW en Daimler. Midden vorig jaar legde de organisatie het werk neer.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Waarom fossielen uit het verleden belangrijk zijn voor onze toekomst: “We moeten ons aanpassen, zo niet, vergeet het dan maar”
Melanie During is paleontoog. Met behulp van moderne technologie onderzoekt zij fossielen. Dat zijn de versteende overblijfselen van dinosauriërs en ander oeroud leven. Daarbij speurt zij naar kostbare informatie van miljoenen jaren geleden. “Maar wél informatie die belangrijk is voor onze toekomst’’, zegt de Nederlandse wetenschapper. Waarom dan wel? Dat lees je hier. -
Jobat
De populairste elektrische bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professioneel gebruik
Het loon op een fiscaal aantrekkelijke manier spekken gebeurt met extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering. In dat rijtje hoort uiteraard ook de bedrijfswagen thuis. Welke elektrische modellen krijgen daarbij de voorkeur? En hoe zit het precies met de kostenverdeling tussen werkgever en werknemer? Jobat.be biedt een overzicht. -
PREMIUM
Keuringscentra machteloos : 140.000 auto's stoten roet en fijnstof de lucht in door gesjoemel met roetfilters
De keuringscentra in ons land zijn niet opgewassen tegen de trucjes van sjoemelende autorijders en de garagisten die hen daarbij helpen. Tienduizenden auto's die roet en fijnstof uitstoten, raken elk jaar probleemloos door de keuring. "Bij 140.000 auto's is de roetfilter verwijderd of gewoon defect", zegt VAB. Minister Weyts neemt maatregelen. "Bij twijfel moet een attest van een erkende dealer worden meegebracht." -
-
Mijntelco
Niet langer gebonden aan de (mindere) modem van je operator: kiezen we binnenkort zelf ons ideale apparaat?
Als het van het BIPT afhangt, kunnen we straks kiezen welke modem we nemen wanneer we een nieuw internetabonnement afsluiten. De Belgische telecomregulator kondigde daar eind vorig jaar een ontwerpbesluit voor aan. Het zou betekenen dat je als klant niet langer verplicht bent om de modem van je internetprovider te gebruiken, maar je eigen apparaat kan aansluiten op het netwerk. Mijntelco.be zoekt uit of dat een goede verandering zou zijn. -
PREMIUM6
“Ze hebben een eigen persoonlijkheid, emoties, unieke taal en kunnen tellen en eenvoudige gereedschappen gebruiken”: zo wonderlijk ingenieus is de bij
Je zal er waarschijnlijk zelden bij stilstaan als je er eentje ziet voorbijzoemen, maar de bij is een ingenieus diertje. Gedragsbioloog Lars Chittka (Queen Mary University) neemt ons mee in het wonderbaarlijke brein van het insect. Hoe zitten hun hersenen in elkaar? Hoe intelligent zijn ze echt? Hebben ze een persoonlijkheid zoals ons? Ontdek hier alles wat je nog niet wist over de bij. -
Greenpeace en automobielfederatie botsen over "gesjoemel" bij diesels: "Schrijnend gebrek aan technische kennis"
In een interview met Humo zegt Greenpeace dat er nog altijd gesjoemeld wordt met dieselwagens. De milieuorganisatie klaagt over een gebrek aan transparantie van het testsysteem, dubieuze banden tussen constructeurs en testlaboratoria en een haperend toezicht op het hele systeem. Automobielfederatie Febiac kan er niet om lachen en spreekt van "een schrijnend gebrek aan technische kennis". -
11
Drama op Frans kampioenschap canicross: deelnemende honden dood door giftige gehaktballen
Dierenliefhebbers zijn in shock nadat zondag dood en verderf is gezaaid op het Frans kampioenschap canicross. De finale werd afgelast nadat drie deelnemende honden stierven door vergiftiging. Een vierde verkeert in levensgevaar. De honden zouden vergiftigde gehaktballetjes hebben gegeten die verspreid waren over het parcours van de sportwedstrijd.
160 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerchristy august
geert woets
Ronald Van Beneden
Sander Nihillie
annie laureys