Opening expo Leve(n)de Schelde in Heusden.
Volledig scherm
Opening expo Leve(n)de Schelde in Heusden. © Didier Verbaere

44 natuurfoto’s tonen de groene pracht van Heusden door de ogen van fotografen

HeusdenMet de expo ‘Leve(n)de Schelde’ gaat de Schelde met alle aandacht lopen in Destelbergen. Samen met Natuurpunt Damvallei stippelde de gemeente een wandellus uit door groen Heusden. 44 prachtige foto’s laten de voorbijganger even stilstaan bij de lokale natuurrijkdom. Afspraak op het Dorpsplein in Heusden van 20 juni tot 19 september.

  1. Gent scoort hoog op vaccinatieschaal, maar schakelt nog versnelling hoger: “vaccinatiebus naar minst gevaccineerde wijken”
    Gent

    Gent scoort hoog op vaccinatie­schaal, maar schakelt nog versnel­ling hoger: “vaccina­tie­bus naar minst gevacci­neer­de wijken”

    Gent heeft vandaag de kaap van 70% gerond. Meer dan 70% van àlle Gentenaars, kinderen meegerekend, is nu minstens één keer gevaccineerd. In vergelijking met de rest van het land is dat best veel. Toch schakelt de stad nog een versnelling hoger. “We analyseren nu de vaccinatiegraad op wijkniveau, en gaan eind augustus een vaccinatiebus sturen naar de minst gevaccineerde wijken”, aldus gezondheidsschepen Rudy Coddens (Vooruit).
  1. De Kijk van Kurt: “Vaarwel wandelbusjes, tot nooit meer”
    Gent

    De Kijk van Kurt: “Vaarwel wandelbus­jes, tot nooit meer”

    Herinnert u zich de toeristische paardenkoetsen nog in de historische kuip? Die zaten altijd vol blije toeristen, gaven werk aan de uitbater en de koetsiers, en spijsden via vergunningen en taksen de stadskas. Groene schepen Van Braeckevelt verbood ze vanaf 2020 omdat hij het niveau van het toerisme in Gent wou pimpen. Herinnert u zich de wandelbusjes nog? Als u zich haast, kunt u ze nog tot het eind van deze zomer zien rondtuffen. Ze zijn spuuglelijk, er zitten zeer weinig of geen mensen in en ze kosten de stad jaarlijks 480.000 euro. Toch vindt groene schepen Watteeuw dat geen nutteloze investering. Die ondingen waren volgens hem nodig om “mensen mee te krijgen in het verhaal van het circulatieplan.” Het ging er hem dus niet om een betere mobiliteit aan te bieden, het was een propagandastunt. Hoezeer de schepen in dat opzet gelukt is, leest u dagelijks in tientallen blije berichten op de sociale media. Overal in de wereld zou een politicus die verantwoordelijk is voor zulke verspilling stil in een hoekje gaan zitten hopen dat er niet teveel trammelant van wordt gemaakt. Hier speldt hij het wandelbus-fiasco als een medaille op zijn revers en maakt hij al verder wilde plannen. De schepen onderzoekt nu welk alternatief hij met het ‘vrijgekomen budget’ op de stad kan loslaten. Il faut le faire, in een stad met een miljard euro schulden, over een vrijgekomen budget spreken, na er nog eens persoonlijk 480.000 per jaar bij te hebben gelapt. Er is al beslist dat er een proefproject met taxifietsen komt. Zoals in New Delhi dus, daar worden ze riksja genoemd. Ze zijn er heel populair omdat het daar zeer warm en veelal zeer droog is. In een klimaat als het onze vrees ik er een beetje voor. Net zoals voor alle verdere mobiliteitsplannen van dit bestuur. Maar zolang u betaalt, kan het niet gek genoeg zijn.