Van HMS Bounty tot Mercator
Superstorm Sandy slaagde er in driemaster HMS Bounty tot schroot te herleiden voor de kust van North Carolina. Het zeilschip - een replica - figureerde in 'Pirates of the Caraïben: Dead Man's Chest', maar werd gebouwd voor de film 'Mutiny on the Bounty', een Hollywoodfilm uit 1962 die het verhaal van de bemanning vertelt. Gelukkig zijn er nóg legendarische driemasters te bekijken, dichtbij en iets verder van je bed.
Delen per e-mail
De Bounty was een 18de-eeuws Brits vrachtschip dat in Tahiti broodvruchten moest gaan ophalen. De matrozen amuseerden zich echter zo hard met de warmbloedige Tahitiaanse vrouwen dat ze niet meer naar huis wilden. Op de terugweg gooiden ze hun kapitein William Bligh overboord. Ze beseften echter dat ze onmogelijk in Tahiti konden blijven: als de Engelse marine hen zou vinden, wachtte hen de strop. Negen muiters vluchtten met een dozijn inheemse vrouwen naar Pitcairn, een piepklein onbewoond eilandje in de Stille Oceaan. Daar staken ze de Bounty in brand en begonnen een nieuw leven.
Pitcairn is een van de meest afgelegen plaatsen ter wereld, het ligt op 5.200 km van het vasteland en werd pas achttien jaar na de muiterij herontdekt. De meeste muiters hadden elkaar toen al voor omgebracht. Vandaag leven er op het eiland nog vijftig mensen, hoofdzakelijk afstammelingen van de Bounty-opvarenden.
Vorig jaar lag de replica van de HMS Bounty - die dus vernietigd werd - voor anker in Oostende. Wie nu nog een originele replica wil zien, moet naar Discovery Bay in Hongkong. Het schip vaart vaak uit als cruiseboot en er worden feesten op georganiseerd.
Meer info: The Bounty
Santa Maria
De Santa Maria was het vlaggenschip van Christoffel Columbus op zijn ontdekkingsreis naar Amerika. Heel lang heeft het echter niet van die status niet kunnen genieten. Met Kerstmis 1492, net na de ontdekking van Hispaniola, verging het in een storm. Van de brokstukken maakte Columbus dan maar een fort: La Navidad, de eerste Europese nederzetting in Amerika.
Van de Santa Maria zijn meerdere replica's in omloop. De dichtstbijzijnde ligt in Funchal, een havenstadje aan de kust van het Portugese eiland Madeira. Hij werd in 1997 door de Nederlander Rob Wijntje ontworpen en vaart tegenwoordig twee keer per dag met toeristen van Funchal naar de Cabo Girao. Voor amper 30 euro waan je jezelf Columbus op volle zee en met wat geluk zie je zelfs dolfijnen en walvissen. Santa Maria de Colombo
Batavia
In 1629 strandde het Nederlandse passagiersschip Batavia op een eilandenarchipel voor de Australische westkust. Wat volgde, was een van de gruwelijkste episodes uit de scheepvaartgeschiedenis. Terwijl gezagvoerder Pelsaert met 42 mannen in een sloep naar Jakarta (toen 'Batavia') voer om hulp te halen, greep een zekere Jeronimus Cornelisz de macht. Hij verzamelde zo'n dertig mannen en sloeg aan het moorden. Zo'n 120 opvarenden - ook zwangere vrouwen en kinderen - werden meedogenloos afgeslacht. Vrouwen die in leven bleven, werden seksslavinnen. Bij zijn terugkeer slaagde Pelsaert erin de kapers gevangen te nemen. Ze werden verhangen, behalve twee jonge snaken - Wouter Loos en Jan Pelgrom - die hij op het vasteland dropte en achterliet; wellicht de eerste blanke bewoners van Australië. Een perfecte replica van de Batavia ligt in het Nederlandse Lelystad. Volwassenen betalen 11 euro, kids 5,5 euro. Bataviawerf
Endeavour
Het geschenk dat Pelsaert (zie ook Batavia) liet liggen, nam de Brit James Cook met beide handen aan: de kolonisatie van Australië. In april 1770 voer de Britse luitenant met zijn Endeavour langs een onbekende baai die nu bekend staat als Botany Bay in Sydney.
Omdat het land er vruchtbaar uitzag, besloot hij aan land te gaan en startte zo de Britse kolonisatie van Australië. De enige replica van de Endeavour ligt in - hoe kan het anders - Sydney. Het schip maakt vaak tochten langs de Australische kust en zoekt daarvoor matrozen die in 18de-eeuwse omstandigheden willen leven en werken. Een unieke vakantiejob noemen ze zoiets. Endeavour Voyages
Mercator
Het bekendste schip van België, oorspronkelijk een opleidingsschip, schreef pas geschiedenis in 1936 door het stoffelijke overschot van Pater Damiaan terug te halen naar België. Sinds 1960 is het een museumboot en een beschermd monument.
De Mercator ligt in de jachthaven van Oostende en is dagelijks te bezoeken. De piepkleine kombuis, de marconistenkamer en de hangmatten in de kajuiten geven een historisch beeld van het leven op zee in de jaren 30. Sinds vorig jaar kun je er ook een iPod-rondleiding volgen. Je krijgt via filmpjes en getuigenissen extra informatie en jongeren kunnen een interactief zoekspel spelen. Volwassenen betalen 4 euro, kinderen 2 euro. Je kan de driemaster ook afhuren voor feesten. De Oostendse sirene Wendy Van Wanten vierde er alvast haar vijftigste verjaardag. Zeilschip Mercator
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Sporten in stijl: de perfecte tassen voor tijdens je work-out
De lente staat voor de deur. Tijd om die wintervetjes aan te pakken! Een bezoekje aan de fitness zit er nog even niet in, maar ook in openlucht kan je aan je summer body werken. Ninashop.be selecteert haar favoriete tassen waarmee jij in stijl kan bewegen. -
Hoe kan je besparen op je autoverzekering?
De premie van een autoverzekering is vaak een hele hap uit het gezinsbudget. Altijd een vervelend moment dus wanneer de premieafrekening in je brievenbus of mailbox zit. Benieuwd of je nog steeds de voordeligste autopremie hebt? In vele gevallen kan je namelijk verschillende euro’s besparen. Independer.be legt je uit hoe je dat het beste aanpakt. -
Livios
Koken op inductie: dit zijn de troeven (en de kostprijs)
Meer dan de helft van de verkochte kookplaten zijn inductievuren. Een gasvuur is dus voor velen niet langer de beste optie om te koken. Vanwaar die verschuiving? En wat zijn de grootste troeven van inductie? Bouwsite Livios maakt je wegwijs.