EPA
Volledig scherm
© EPA

Doek valt over Ford Genk: Werknemers verontwaardigd, Peeters schiet op bedrijfstop

Op de bijzondere ondernemingsraad is vandaag bekendgemaakt dat Ford Genk sluit. Wanneer de drie modellen, die er nu gemaakt worden, uit productie gaan, gaat de Ford-fabriek toe. Dat is wellicht eind 2013 of in 2014. Naast de 4.300 voltijdse werknemers van Ford die hun baan verliezen, komen ook de meer dan 5.500 jobs bij de toeleveranciers in het gedrang.

Nabeschouwing

Geen gouden jubileumviering voor Ford Genk, integendeel. Stephen Odell, topman van Ford in Europa, maakte vanmorgen bekend dat de fabriek wellicht eind 2013 of in 2014 de deuren sluit.

Herbeleef deze tumultueuze dag hier minuut per minuut, met alle reacties van onder andere werknemers, vakbonden en politici.

Liveblog

 geen nieuwe berichten

Een vijftigtal mensen heeft postgevat aan de bedrijfspoorten van Ford. Rond 18 uur is er een tijdelijke container geplaatst zodat de vakbondsmensen, die aan de bedrijfspoorten de wacht houden, zich de komende nacht kunnen warm houden. Zowel het het ACV als het ABVV zetten twee tentjes op.

Vanop het bedrijfsterrein worden houten paletten aangevoerd om ze in brand te steken. Een groot spandoek dat aan de gevel van de Ford hing, is door vakbondsmensen verwijderd en in brand gestoken.

EPA
Volledig scherm
© EPA
Belangrijk

1.400 extra jobs in Valencia
De fabriek van Almussafes in Valencia zal de productie van drie modellen uit Genk overnemen. Vanaf 2014 worden daardoor 1.400 extra banen gecreëerd, aldus de Spaanse pers.

De Spaanse syndicale vertegenwoodigers reageerden met gemengde gevoelens op het nieuws. Ze drukten volgens de krant El Mundo hun solidariteit uit ten opzichte van de Belgische werknemers en benadrukten dat de sluiting van Ford Genk "heel slecht nieuws is voor Ford in Europa".

"Eerste stap in herstructureringsplan"
De directie van Ford meldde tijdens de bijeenkomst in Spanje dat de sluiting van de vestiging in Genk "een eerste stap" is van het herstructureringsplan van de komende maanden op de Europese sites.

Volgens El País is de site van Genk de meest kwetsbare in Europa, omdat de investeringen in de fabriek een tijdje hadden stilgelegen en omdat de fabriek nog maar vier dagen per week functioneerde.

Belangrijk

Task force
Er komt een speciale task force die de werkgelegenheid in Limburg moet stimuleren. Dat hebben de Vlaamse regering en de vakbonden afgesproken tijdens een overleg in Brussel.

De task force moet enerzijds nagaan of er nog een toekomst is voor de auto-assemblage in Limburg en anderzijds onderzoeken hoe andere werkgevers overtuigd kunnen worden om in Limburg te investeren. Wie in de task force zal zetelen, moet nog afgesproken worden.

"Slag onder de gordel"
De vakbonden voelen zich intussen in de steek gelaten door hun Duitse collega's. "Men heeft ons hier verteld dat er productie verschoven wordt van Genk naar Valencia en van Valencia naar het Duitse Saarlouis. Onze Duitse collega's, met wie we jarenlang samen gestreden hebben, geven ons hiermee toch een slag onder de gordel", aldus Ronny Champagne van het ABVV.

PHOTO_NEWS
Volledig scherm
© PHOTO_NEWS

De provincie Limburg gaat wegens het bericht over de sluiting van Ford Genk tijdelijk stoppen met de regiomarketingcampagne 'Hier groeien ideeën'. Er liep momenteel een campagnegolf van twee weken, maar de drie laatste dagen zijn uitgesteld.

Snel werk maken van reconversie van bedrijvensite
Er moet snel werk worden gemaakt van de reconversie van de bedrijvensite in Genk. Dat zeggen de Vlaamse vastgoedmakelaars. "Renault Vilvoorde en Opel Antwerpen hebben aangetoond dat zo'n reconversie enorm moeilijk is", aldus Dajo Hermans van de vastgoedmakelaars.

Met 170 hectare is Ford Genk één van de grootste bedrijvensites van het land. De reconversie van zo'n site is een titanenwerk. "We willen zeker niet dansen op een graf, maar we mogen niet wachten tot 2014. We moeten snel tewerk gaan, zo kun je een deel van het jobverlies compenseren", aldus de vastgoedmakelaars.

Wim Dries, burgemeester van Genk.
Volledig scherm
Wim Dries, burgemeester van Genk. © BELGA

Op de website van de stad Genk is een online register geopend voor steunbetuigingen na het drama, dat de stad vandaag te verwerken kreeg met de sluiting van Ford Genk. "Het is belangrijk dat we onze gedachten en emoties hierover kwijt kunnen. Dat zie je ook op sociale media", vertelt de Genkse burgemeester Wim Dries woensdag.

Europese crisis in automobielsector
De sluiting van Ford Genk, die mogelijk nog gevolgd wordt door de sluiting van de fabriek in Southampton, wijst op een "Europese crisis" in de automobielsector. Dat viel te horen op het kabinet van eurocommissaris voor Industrie Antonio Tajani (onderstaande foto).

"Dit is geen wereldwijde crisis, dit is een Europese crisis", stelt een lid van het kabinet-Tajani. Hij wijst de terugval van de koopkracht in Europa aan als oorzaak, maar ook de zware fiscaliteit op wagens en brandstof.

Op 8 november wil het uitvoerend orgaan van de Unie een plan voorleggen om uit de malaise te raken.

Antonio Tajani, eurocommissaris voor Industrie.
Volledig scherm
Antonio Tajani, eurocommissaris voor Industrie. © EPA

Verplicht vijf jaar vooruitkijken
Rudi Kennes, oud-vakbondsman bij Opel Antwerpen, vraagt zich op Twitter af wanneer er lessen worden getrokken uit drama's zoals die bij Ford Genk, en wanneer het mandaat van de ondernemingsraad wordt versterkt.

Kennes roemt het voorbeeld van Duitsland. Daar zijn ondernemingen verplicht om vijf jaar vooruit te kijken, en mogen werkgevers in de ondernemingsraad geen vragen om informatie van de vakbond weigeren. De ex-vakbondsman pleit ervoor om dat systeem ook in ons land in te voeren.

Audi Brussels zoekt werknemers
Audi Brussels is momenteel op zoek naar een zeventigtal werknemers. De werknemers van Ford Genk die hun baan verliezen, komen daarvoor in aanmerking, zegt Christine Germain, woordvoerster van Audi Brussels in Vorst. "Maar eerst en vooral willen we nu ons medeleven betuigen voor de Ford-werknemers die vandaag hun baan verloren."

BELGA
Volledig scherm
© BELGA

Eerlijke concurrentie
"Dat multinationals er nog steeds in slagen Europese lidstaten tegen elkaar uit te spelen is wraakroepend", meent Europarlementslid Kathleen Van Brempt (sp.a).

Ze deelt de analyse van haar CD&V-collega Ivo Belet dat Genk de prijs betaalt voor de herstructurering bij Ford omdat Vlaanderen in vergelijking met Spanje een kleine afzetmarkt is.

De sp.a-politica wil dat de Europese Commissie herstructureringen bij multinationals moet kunnen screenen om eerlijke concurrentie te waarborgen tussen vestigingen in verschillende Europese landen.

Belangrijk

Tentjes aan bedrijfspoorten
Aan de bedrijfspoorten van Ford Genk zijn rond 16.30 uur de eerste tentjes geplaatst. Mensen van het ACV hebben de twee tentjes opengeplooid en aan de bedrijfspoort geïnstalleerd. Het ziet ernaar uit dat de vakbondsmensen nog lang zullen postvatten aan het bedrijf in Genk.

BELGA
Volledig scherm
© BELGA

Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten (foto) heeft er bij de directie van Ford Europe voor gepleit om de toeleveranciers van Ford Genk in België te houden en hen te laten exporteren naar Spanje.

Ze bekende dat de sluiting van Ford Genk wellicht onherroepelijk is.

"Industriële beleid moet dringend veranderen"
Het ABVV reageert "zwaar geschokt en verontwaardigd door het onverantwoord gedrag van Ford-directie". De nationale leiding noemt de geplande sluiting van Ford Genk in een mededeling een nieuw sociaal drama.

"Door deze cynische en onverantwoorde beslissing komen duizenden families in de kou te staan. Voor het ABVV is het hoog tijd dat hieraan paal en perk wordt gesteld", luidt het. Er is dringend een radicale koerswijziging vereist voor het industriële beleid, meent het ABVV.

Loonkosten hebben geen doorslaggevende rol gespeeld, aldus Mia De Vits (sp.a).
Volledig scherm
Loonkosten hebben geen doorslaggevende rol gespeeld, aldus Mia De Vits (sp.a). © PHOTO_NEWS
Belangrijk

Landen tegen elkaar uitspelen
In het Vlaams Parlement is vanmiddag gedebatteerd over de sluiting van Ford Genk. Alle partijen toonden hun ongenoegen over de houding van de Ford-directie. Die wordt contract- en woordbreuk verweten, omdat de autoconstructeur op eerder gemaakte engagementen is teruggekomen.
 
Volgens sp.a-politica Mia De Vits heeft de loonkost geen doorslaggevende rol gespeeld. "Dit gaat om een multinational die lidstaten op een cynische manier tegen mekaar uitspeelt. Europa moet daar dringend lessen uit trekken", aldus De Vits.

Belangrijk

ACV: "Eens horen wat Odell tegen ons niet durfde zeggen"
De vakbonden van Ford Genk worden om 16.15 uur ontvangen bij Kris Peeters. "Voornamelijk om te horen wat Stephen Odell aan Peeters heeft verteld, wat hij tegen ons niet durfde zeggen", verklaarde Walter Cnop van vakbond ACV voor het binnengaan. De CEO van Ford Europe daagde vanmorgen immers niet op in Genk om het slechte nieuws aan de werknemers te melden.

De vakbondsman wil van de minister-president ook horen welke rol van betekenis de Vlaamse regering kan spelen. Morgen willen de vakbonden dan samenzitten om een gezamenlijke strategie te bespreken.

BELGA
Volledig scherm
© BELGA

"Communicatie Ford is multinational onwaardig"
"Bij de vier leveranciers van Ford die met een transportsysteem met het bedrijf verbonden zijn, zijn de werknemers nog niet op de hoogte", meldt de liberale vakbond ACLVB. "De poorten zijn gesloten, en er zijn nog geen bijzondere ondernemingsraden geweest. De mensen daar worden in het ongewisse gelaten. De manier waarop Ford Genk communiceert is een multinational onwaardig."

De directies van enkele andere toeleveranciers, zoals Zender Industrie (Genk) en Kautex Textron (Tessenderlo), zijn evenmin te spreken over de communicatie van Ford.

Belangrijk

Peeters: "Hoe is de toestand op korte tijd zo verslechterd?"
De Vlaamse regering wilde van de Ford-top vooral weten waarom wordt teruggekomen op eerder gemaakte afspraken. Volgens Peeters heeft Ford "eenzijdig zijn engagementen verbroken". Hoe is het in godsnaam mogelijk dat de toestand op zo'n korte periode zo hard verslechterd?", dixit Peeters. Peeters benadrukte in het parlement alvast dat de mensen in Genk niets kan verweten worden.

Peeters wil de mensen geen valse hoop geven. "We mogen nu niet het signaal geven dat alles nog in orde komt", reageerde hij.

BELGA
Volledig scherm
© BELGA
Stephen Odell, CEO van Ford Europe.
Volledig scherm
Stephen Odell, CEO van Ford Europe. © BELGA
Belangrijk

Odell ontkent contractbreuk
Ford-topman Odell ontkent dat hij contractbreuk pleegt door het contract met de vakbonden uit 2010 over werkzekerheid niet na te leven. "In elk contract staat een voorwaarde die refereert naar belangrijke economische veranderingen. We zitten vandaag in de slechtste markt van de voorbije twintig jaar." Bij de vorige ontmoeting, een dikke maand geleden, met de vakbonden heeft hij nooit garanties gegeven, gezien de volatiliteit van de markt.

Dat de loonkosten aan de basis lagen van de beslissing om Genk te sluiten, zegt Odell niet. "Alle kostenelementen spelen mee. Maar het is vooral het capaciteitsprobleem." Odell zei ook dat hij van plan is om deze namiddag de vakbonden van de Genkse Ford-fabriek te ontmoeten. De vakbonden hadden eerder op de dag zo'n ontmoeting nog geweigerd.

Reactie van KRC Genk-voetballer Jelle Vossen en Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) op Twitter.

AFP
Volledig scherm
© AFP

Unief Hasselt leeft mee
De Universiteit Hasselt leeft mee met alle werknemers van Ford in Genk. Dat liet rector Luc De Schepper weten. "We leven mee met alle werknemers. De beslissing tot sluiting van Ford Genk en de impact hiervan op de toeleveringsbedrijven zoals SML, IAC, Lear en Syncreon treft onze regio keihard. We wensen hun werknemers veel moed toe", aldus Luc De Schepper

Kinderen van wijk Sledderlo delen chocolademelk uit
Een twintigtal kinderen van Gigos Jeugdwelzijnswerking van de nabijgelegen wijk Sledderlo in Genk zakte deze namiddag naar de Genkse bedrijfspoorten af om chocolademelk uit te delen aan de aanwezige werknemers en vakbondsmensen. De kinderen willen zo hun steun betuigen aan de getroffen werknemers en hun gezinnen.

AP
Volledig scherm
© AP
laad oudere berichten