Bezoekersaantal Plopsa verdubbeld sinds 2000
DE PANNEPretpark Plopsaland blijkt vijftien jaar na de start een groot succes. "Ons bezoekersaantal is sinds toen meer dan verdubbeld en onze omzet is verdrievoudigd. De geheimen daarvoor zijn ongetwijfeld de populariteit van de Studio 100-figuren en het feit dat we durven investeren", zegt CEO van Plopsa Steve Van den Kerkhof.
"We openden Plopsaland De Panne in 2000 en een jaar later verwelkomden we al de één miljoenste bezoeker. Vandaag staat de teller op vijftien miljoen", steekt Steve Van den Kerkhof van wal. "We zijn meegegroeid met onze doelgroep en richten ons niet alleen op de allerkleinsten. Door meer indoor te werken zijn we bovendien minder afhankelijk van het weer. De kerstvakantie behoort al jaren tot ons pretparkseizoen. Dat zijn de voornaamste succesredenen."
Nieuwe attracties
Maar ook andere factoren spelen een rol. "Zo openen we elk jaar wel een aantal nieuwe attracties. Volgende maand nodigen we iedereen uit naar het Prinsessia-kasteel en volgend jaar komt er de nieuwe houten achtbaan rond het figuurtje Heidi. De voorbije vijftien jaar hebben we bijna honderd miljoen euro geïnvesteerd. Dat werpt zijn vruchten af. We begonnen waar Meli-park is geëindigd met bijna 580.000 bezoekers en klokten vorig jaar af op 1.272.566, een absoluut record. Met ons huidige pretpark kunnen we 2 miljoen mensen per jaar zeker aan. Dat zullen we vermoedelijk tegen 2020 halen. De omzet is gestegen van 12,9 miljoen euro in de beginperiode naar 34,5 miljoen euro nu. Er werken 125 vaste medewerkers, 175 seizoensmensen en 1.000 jobstudenten."
De bezoekers van Plopsaqua worden apart geteld. Dat zwembad trok al een kwart miljoen mensen aan sinds de opening dit voorjaar.
Meer voor- dan nadelen
Burgemeester Ann Vanheste is blij met zo'n succesvol pretpark in haar gemeente. "Er zijn de files en de buurtbewoners ondervinden soms last van de vele activiteiten die in Plopsaland plaatsvinden, maar toch zie ik vooral voordelen. Het pretpark is goed voor de tewerkstelling en de lokale middenstand profiteert mee. Het zet onze gemeente op de kaart dankzij de promotie. Voor het toerisme is het zeker een opsteker. Ik hoop dat veel pretparkbezoekers de moeite doen om onze gemeente te ontdekken. We spelen met ons beleid in op het succes van Plopsaland door voluit de kaart van de gezinnen te trekken. Zo moedigen we handelaars aan om te streven naar een kindvriendelijke inrichting. De toeristische dienst organiseert een pak activiteiten voor kinderen. Daarnaast is Plopsaland ook een partner. We werken met hen samen voor het zwembad. We moeten jaarlijks 750.000 euro ophoesten, maar we hebben in ruil wel een uniek zwembadcomplex. We blijven bij het Vlaams gewest aandringen op de aanleg van een omleidingsweg, maar voorlopig is daarvoor geen budget. Plopsaland op zijn beurt werkt aan ruimere openingstijden en hopelijk verzacht dat het fileleed."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Een eerste stek met je lief: met deze zes tips stel je jezelf én je huurwoning helemaal veilig
Wanneer je als koppel voor de eerste keer gaat samenwonen, mag je enkele belangrijke administratieve/legale zaken niet vergeten. Dat begint al voor je je huurcontract ondertekent. Met dit stappenplan van Independer.be zie je niets over het hoofd en zit je niet met problemen achteraf. -
TV
Release vijfde aflevering ‘The Last of Us’ vervroegd (vermoedelijk vanwege Super Bowl)
Goed nieuws voor de fans van de HBO-reeks ‘The Last of Us’. De release van de vijfde aflevering, die oorspronkelijk op zondag in de VS en op maandag in België stond gepland, is per uitzondering met een paar dagen vervroegd. Vermoedelijk zit de jaarlijkse Super Bowl in de Verenigde Staten hier voor iets tussen. -
Westkust
2,83% van gecontroleerde bestuurders onder invloed tijdens BOB-campagne
In Politiezone Westkust werden tijdens de afgelopen BOB-campagne in totaal 3.247 testen uitgevoerd. 92 bestuurders – of 2,83% van de gecontroleerde automobilisten – hadden te veel gedronken. -
-
PREMIUMKoksijde
“Als kleuter ontdekte ik al het wonder van eten op sterrenniveau”: piepjonge sterrenchef Timon (25) wil jongeren culinair verwennen voor een opmerkelijk lage prijs
Amper 25 jaar is Timon Michiels uit Koksijde, maar hij is wel al chef-kok in restaurant Carcasse in Sint-Idesbald, goed voor een Michelinster én een plek in de top tien van beste steakrestaurants ter wereld. Voor het eerst neemt hij deel aan Jong Keukengeweld, en presenteert hij in maart en oktober jongeren een sterrenmenu voor een spotprijsje (op dat niveau). Maar wie is de jonge kerel met Gentse tongval die zijn klanten rundstong leerde eten? “Een tweede ster is niet meteen mijn grootste ambitie.” -
De Panne
Fuiftante Wanda helpt bij het organiseren van feestjes: “Ik fuif zelf niet mee maar begeleid graag”
Geen nood, ‘fuiftante’ Wanda de Wolf (49) uit Adinkerke zal niet als een boze schoonmoeder aanwezig zijn op allerlei fuiven om te zien of alles correct verloopt. Wel is ze vanaf maart hét aanspreekpunt voor wie feesten wil organiseren in De Panne. -
Koksijde
Romantische knuffelduik in zee of trouwen voor één dag
Oostduinkerke maakt zich op voor zijn jaarlijkse knuffelduik op zaterdag 11 februari. Iedereen kan zich voor vijf euro inschrijven. -
Jobat
Zoveel verdien je in marketing en communicatie: een overzicht van de lonen en de extralegale voorwaarden
Honderden vacatures in de marketing en communicatie wachten momenteel op talent ter invulling. Het aantal openstaande jobs in deze sector blijft ook stijgen. Jobat.be zocht uit naar wie er exact gezocht wordt en wat je als marketing- en communicatieprofessional mag verwachten aan het einde van de maand.