PHOTO NEWS
Volledig scherm
© PHOTO NEWS

VRT-netmanager over nieuw elan Canvas: "We willen de kijkers niet meer betuttelen"

Topkwaliteit zonder compromissen. Daar wil Olivier Goris (49) naartoe met Canvas, de zender waar hij sinds een halfjaar netmanager van is en al een paar jaar het zorgenkind van de VRT. "Canvas moet niet de kleine broer van Eén worden, maar ik geef toe: soms brachten we programma's die té veel niche waren."

  1. PREMIUM

    Eerst wel, dan niet en nu toch quarantai­ne voor wie uit 'oranje zone' komt

    Verwarrende communicatie over de kleurencodes voor terugkerende toeristen: nadat in het begin was gezegd dat wie uit een 'oranje zone' kwam zich moest laten testen en in quarantaine moest, bleek dat plots niet meer nodig. Op diplomatie.belgium.be stond enkel nog dat reizigers 'extra waakzaam' moesten zijn op symptomen. Tot dat gisteren weer aangepast werd: wie uit een oranje zone - zoals Luxemburg en Kroatië - komt, wordt toch gevraagd in quarantaine te gaan en zich te laten testen. "De boodschap is nog steeds dezelfde, maar de formulering is aangepast", is de uitleg in regeringskringen. "Het is geen verplichting, maar het wordt wel aangeraden. Er wordt een beroep gedaan op de burgerzin van de reizigers." Voor alle duidelijkheid: er geldt géén reisverbod naar oranje zones. Malta is intussen ook geen rode zone meer voor vertrekkers, het valt onder code oranje.
  1. PREMIUM

    8,4% van nieuwe wagens is hybride

    Door de coronacrisis daalde de autoverkoop in de eerste helft van dit jaar in ons land met bijna een derde. Er werden 216.605 nieuwe personenwagens ingeschreven, 30,2% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Hybridewagens bleken niettemin opvallend populair, vooral bij bedrijven. Hun marktaandeel bedroeg 8,4%, tegen 4,8% in 2019. Daardoor lag de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's ook historisch laag, zegt de sectorfederatie Febiac. In 2019 bedroeg die 121,2 gram per kilometer - toen een lichte stijging tegenover 2018 -, tijdens de eerste helft van dit jaar ging het om 112,6 gram per kilometer. De toename ging vooral ten koste van de benzinewagens, die hun marktaandeel van 61,6% naar 56,5% zagen terugvallen.