Vlaming koopt plots 21 procent meer parkeerplaatsen

Als investering, omdat spaargeld toch niets opbrengt

Foto ter illustratie.
thinkstock Foto ter illustratie.
Het aantal transacties van losse parkeerplaatsen (zonder een woning erbij) is in de eerste helft van dit jaar plots met 21% gestegen in Vlaanderen. Verhuurders verdienen gemiddeld minder dan aan een woning, maar het risico op gedoe is ook kleiner.

Bijna 6.200 aktes hebben de Vlaamse notarissen in de eerste zes maanden van dit jaar geregistreerd voor de aankoop van een apart verkochte parkeerplaats. Dat is 21% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het gaat om een plotse stijging: tussen begin 2017 en begin 2018 was er amper een verschil. De cijfers houden geen rekening met transacties van een woning met bijbehorende garagebox of staanplaats. Het is dus veilig om te concluderen dat ineens aanzienlijk meer mensen een (extra) parkeerplaats aanschaffen.

Ze doen dat in veel gevallen als investering - beter je geld in een parking stoppen dan het op een spaarboekje parkeren, waar het toch niets opbrengt. Investeerders lenen ook minder voor de transactie van gemiddeld 30.000 euro, zegt notaris Bart Van Opstal. "De kopers zijn typisch tevreden met een iets lager huurrendement, maar hebben ook veel minder zorgen dan wanneer ze een woning verhuren. Het is gewoon een ander soort belegger."

Aangezien parkeren op het platteland doorgaans niet zo'n probleem is, zijn de staanplaatsen en garageboxen vooral een verhaal van de steden. "Antwerpen, Gent, Brugge, Hasselt: ze hebben gemeenschappelijk dat ze de auto zoveel mogelijk proberen te weren uit het centrum. Bij nieuwbouwprojecten in het hart van de stad is het soms niet eens toegelaten om garages te bouwen", aldus nog Van Opstal. Toch zijn de prijzen de laatste vijf jaar amper gestegen. Investeerders moeten het dus vooral hebben van de huurinkomsten.

Twee garages. Foto ter illustratie.
thinkstock Twee garages. Foto ter illustratie.


Alle artikels uit de krant

16 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jean De Grande

    Tja, appartementen zijn niet meer interessant sinds extreem links wil beslissen wie ik moet binnen laten om mij te bedriegen.

  • Rudolf Jacobs

    wacht de fiscus ziet dit ook daar gaan serieuze kosten lasten en taxen op komen wees maa gerust,zagen dat ze alle dagen nieuwe belastingen krijgen maar de staatskas toch de gelegenheid geven om nog meer in te pikken,trek toch eens uw ogen open straks rijdt alleen nog de begoede klasse met een auto ,en al de graaiers politicus dus

  • vital verstraten

    Als straks er zelfrijdende auto's zijn, en het bezit van een auto gewoon te duur wordt en dus overstap naar een auto als dienst en niet meer bezit, dan zijn dat een hele hoop minder auto's op de straat en dus ook geen parkeerplaats meer nodig!. Men bestelt gewoon een uber en stapt uit en gaat winkelen. Als men klaar is bestelt men weer gewoon een uber. Veel goedkoper en minder stress, zeker als de gemeenten de automobiliste wegjagen uit de steden met de LEZ, parkeerboetes, snelheidsboetes.

  • Peter Nols

    Binnen minder dan 20 jaar zal je in bebouwde kommen zelfs helemaal niet meer met een privéwagen binnen geraken en worden die garages en zeker de staanplaatsen waardeloos.

  • Degeest Etienne

    Ik woon op het platteland, maar ook hier zie ik dat de st:raten ingepalmd worden door een hoeveelheid aan wagens. Elk gezin heeftt bijna twee, soms drie wagens en vaak een garage. Maar bij het openstaan van de poort zie je voldoende. Deze gratis straatparkings worden wel door iedereen bekostigd. Straten worden op deze lanier vaak smaller waardoor kruisen van bv. Lijnbussen vaak millimeterwerk is.