Exclusief voor abonnees

Vier personen aangereden en miljoenen euro’s kosten: de nationale staking in cijfers

BELGAONTHESPOT
De nationale stakingsdag had zoals verwacht een serieuze impact op het openbare leven gisteren. De luchthaven lag er verlaten bij. In de treinen was het ook opvallend rustig, net als op de weg. Toch verliep niet alles zonder slag of stoot: in Gent, Houthalen-Helchteren en Waver reden chauffeurs in op stakers. Er vielen enkel lichtgewonden.

Je hebt 14% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis


Alle artikels uit de krant

14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marc Camp

    Het gaat hem hier even neit om het resultaat maar of men nog recht heeft op staken en hoe er gestaakt mag worden. Ja men mag normaal wegen blokkeren bij stakingen. Want dat is via een europeze uitspraak zo bepaald. Dat NVA en velen dit niet zo graag zien, kan ik begrijpen maar het is en blijft een recht en elke ondergraving is een inbreuk op het stakingsrecht.

  • Theo Van Hoof

    Waarom staken ze? Gewoon lachwekkend. Ze willen 1,1% loonsverhoging ipv 0,8%. Bij een goed loon van 3000€/maand buto, gaat het over een bruto verschil van 9€/maand bruto of zowat 0,05€/uur bruto. Als daar een volle 0,03€/uur van overblijft ben je goed af. Er zijn er veel meer die minder verdienen. Voor hen is het dan nog veel minder. Jean-Pierre Robbens, mag ik er op wijzen dat de bonden de overheden er bij betrokken hebben omdat ze goed wisten dat er anders amper stakers waren.

  • Jean-Pierre Robbens

    Alle werknemers van openbare diensten het recht op staken afnemen( militairen zijn de enige die in dit land geen recht van staken hebben), vooral de NMBS en de lijn. Want als die staken moeten er meer mensen met de wagen de baan op om te gaan werken of om naar school gebracht te worden en dat is slecht voor het milieu. Dat willen toch de partijen van die vakbonden gebruiken als hun stokpaardje bij de volgende verkiezingen.

  • Patrik De Weirdt

    De vakbonden mogen (weer eens) trots op zichzelf zijn. Het enige wat deze staking opgebracht heeft is: miljoenen verlies voor het bedrijfsleven, onze internationale reputatie is weer eens naar beneden gehaald, de publieke opinie keert zich meer en meer tegen deze vakbonden die keer op keer de wet aan hun laars lappen.

  • Frakke Nuyts

    De voetafdruk was nooit zo groot,een record.