Verplicht winterbanden, zegt expert, maar minister wil niet

Een klein ongeval op de Brusselse Ring in Dilbeek mondde gisteren uit in dit chaotische sneeuwballet van traag schuivende auto's.
Photo News Een klein ongeval op de Brusselse Ring in Dilbeek mondde gisteren uit in dit chaotische sneeuwballet van traag schuivende auto's.
Tien tot vijftien centimeter sneeuw en het was van 's morgens vroeg tot 's avonds laat doffe ellende op onze wegen. Het kan nochtans anders, zegt verkeersprofessor Johan De Mol (UGent). "Verplicht winterbanden, liefst voor alle voertuigen, maar zéker voor trucks, bussen en bestelwagens." Alleen wil de minister daar niet van weten.

Een rij langer dan 1.300 kilometer van stilstaande of met een slakkengang bewegende voertuigen: de ochtendspits was gisteren goed voor een jaarrecord. Omdat het gesneeuwd had. Nochtans hoéft een vuistdikke witte laag er niet voor te zorgen dat het hele land in chaos stort. Als de regering tenminste enkele maatregelen wil nemen, zegt verkeersexpert Johan De Mol van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit. "Ons land zou net als Duitsland winterbanden moeten verplichten. Liefst voor elke chauffeur, maar hoe dan ook voor professionele weggebruikers, zoals het vrachtvervoer, De Lijn en bestelwagens."

Zo'n verplichting zou wel gepaard moeten gaan met een verlaging van de toegelaten snelheid. "Wie met winterbanden rijdt, verbruikt meer en stoot meer uit. Ook de geluidshinder neemt toe. Een lagere snelheid kan dat compenseren én countert ook het risico dat chauffeurs de veiligheid van winterbanden toch nog gaan omzetten in een groter gevaar, doordat ze te veel gas geven."

"Uitzonderlijk"

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is echter geen voorstander van een verplichting. "De sneeuwval van de jongste dagen is nog steeds uitzonderlijk in ons land. Of winterbanden nuttig zijn, hangt ook erg af van waar je woont en waarvoor je je auto gebruikt."

Nog een voorstel van de prof: maak van strooiwagens en sneeuwruimers prioritaire voertuigen in de files. Het kabinet van Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA), bevoegd voor de strooidiensten, wijst naar het federale niveau, maar daar kaatsen ze de bal terug. "Mocht Vlaanderen dit nodig achten, dan kan het een aanvraag indienen en zullen wij die bekijken. Maar we hebben nog nooit zo'n aanvraag gekregen."

Moeten bussen en vrachtwagens bij extreem weeer voortaan niet beter van de weg blijven? Konden de strooidiensten gisteren überhaupt iets beginnen? Kortom, was de miserie van gisteren te voorkomen? Lees het hele verhaal in HLN+, exclusief voor abonnees. Proef nu vier weken gratis!

Poll

Winterbanden moeten verplicht worden.

  • Akkoord 47%
  • Niet akkoord 49%
  • Geen mening 4%


Alle artikels uit de krant

433 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Talloen

    Ik ben momenteel in Oostenrijk en kan mijn winterbanden zeer goed gebruiken (zit in klein dorpje). Het verplichten voor iedereen vind ik ook onzin, maar wel voor professioneel gebruik (vrachtwagens, taxi's, camionetten,...

  • Arend Iwema

    Hoeveel dagen sneeuw hebben we in Nederland? Sneeuw/Winterbanden in NL onzin (deze zgn expert hebben uiteraard connecties met de bandensector dus niet echt objectief )

  • Rudy Praet

    Werk hij voor de bandenboeren misschien .

  • DIRK DE CALUWE

    ik ben in pensioen , als het sneeuwt , kom ik niet buiten met de wagen , dus waarom winterbanden verplichten voor iedereen , vergeet het

  • Georges Raymaekers

    ik heb terreinbanden op 4x4 heb die winterbanden helemaal niet nodig!!!