Exclusief voor abonnees

Van veel minder naar véél méér

5

Onderschat nooit een Mexicaan. Nochtans deed de lokale overheid van Mexico City dat in 1989 wél. Om de hoofdstad letterlijk te verluchten van de smog, werd toen het 'Hoy No Circula' ('Vandaag rijdt men niet')-principe ingevoerd. Afhankelijk van de laatste cijfers op de nummerplaat mocht elke wagen er op één welbepaalde weekdag niet de baan op. Wagens met een nummerplaat eindigend op 5 of 6 moesten elke maandag verplicht in de garage blijven, die met 7 of 8 op dinsdag, enzovoort. Zo hoopte de overheid het dagelijkse autoverkeer én dus de bijhorende uitlaatgassen met 20% te verlagen. Maar dat was buiten de burgers gerekend. Die kochten massaal een tweede wagen - met een andere nummerplaat dan hun eerste - zodat ze geen enkele dag zonder wagen zouden vallen. Dus: ineens telde Mexico City beduidend meer wagens dan veel minder. Uit de analyse van 29 meetstations in Mexico City bleek dat er zelfs zoveel jaren later, tussen 2005 en 2012, geen significante daling van de luchtvervuiling was.

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis


Alle artikels uit de krant