Test Aankoop onderneemt stappen tegen vliegmaatschappijen: “Typfout verbeteren? 160 euro of vliegtuig vertrekt zonder u”

Een vrouw geeft haar reispapieren af bij de incheckbalie. Foto ter illustratie.
ThinkStock Een vrouw geeft haar reispapieren af bij de incheckbalie. Foto ter illustratie.
Wie een vliegticket boekt en bij de reservering per ongeluk een foutje tikt in zijn naam, moet tot 160 euro ophoesten om dat te verbeteren. "Buiten alle proportie en illegaal", zegt Test Aankoop, die juridische stappen onderneemt tegen tien luchtvaartmaatschappijen.

"Luchtvaartmaatschappijen dwingen passagiers soms tot heel hoge kosten om een tikfout in hun naam, gemaakt bij de reservering van een vlucht, te kunnen rechtzetten", zegt Simon November van Test Aankoop. "Volgens ons is dit illegaal. We hebben tien luchtvaartmaatschappijen een ingebrekestelling gestuurd met het verzoek om binnen de 15 dagen een einde te maken aan deze praktijk, zo niet zullen wij de zaak aanhangig maken bij de bevoegde rechtbank." De meeste luchtvaartmaatschappijen voorzien de mogelijkheid om typfouten recht te zetten op voorwaarde dat daar een bepaald bedrag voor wordt betaald. Dat is het geval bij Brussels Airlines (25 euro om tot twee karakters te wijzigen), Emirates (30 euro), TAP Air Portugal (25 euro om tot drie karakters te wijzigen) en Ryanair (115 of 160 euro, afhankelijk van of je dat online of op de luchthaven doet). Bij British Airways moet je het tariefverschil betalen indien de prijs van het ticket ondertussen zou zijn gestegen. Idem bij Vueling, dat ook nog eens een vaste vergoeding van 50 euro aanrekent. Wie niet betaalt, zal niet vliegen.

Extra inkomsten

"Voor Test Aankoop zijn deze kosten buiten alle proportie. Deze praktijk is in feite niet meer dan een extra bron van inkomsten voor luchtvaartmaatschappijen en heeft niets te maken met een extra dienstverlening voor de passagier."

Bij Brussels Airlines raden ze elke passagier aan om online reserveringen altijd heel goed na te kijken. "Als je je fout binnen 24 uur na de boeking vaststelt, dan kun je bij ons gratis aanpassen", zegt woordvoerster Kim Daenen. "Anders is er inderdaad een kost aan verbonden, om de eenvoudige reden dat er effectief personeel aan te pas komt om zo'n foutje recht te zetten." (DB)



Alle artikels uit de krant

33 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Verstrepen

    Alles om het goedkoopst en dan klagen dat niets meer werkt zoals het zou moeten.

  • Patrick Van Bogaert

    Test Aankoop heeft toch gelijk dat bedrag is veel te hoog

  • Wim Berix

    Wij boekte een tickets via Tix.be bij Sunexpress , op 1 tickets was de naam fout gespeld. Tix melde dat zij niets meer konden aanpassen. Sunexpress melde dat de gene die het Ticket boekt (Tix dus) de naam moet aanpassen. Met gevolg heb ik een ongeldig ticket . Dus een Ticket opnieuw moeten boeken kostprijs 221 EUR! Maar een woord voor "afzetters"

  • Veerle Hertens

    Dat duurt hoogstens een paar minuten, tenzij administratief bedienden bij luchtvaartmaatschappijen riante lonen krijg zijn deze prijzen grotesk, als ze bruto 120 euro per uur verdienen, wat al veel is, verdienen ze 2 euro per minuut. Een telefoon naar een contact center om dit recht te zetten duurt gemiddeld 4 minuten. Dat is 8 euro aan personeelskosten. Zelfs het laagste bedrag van 25 euro wordt dan absurd, laat staan 160, aub zeg.

  • Katrien Knockaert

    Heb het vorige maand nog meegemaakt....25 euro boete , ben al vijfmaal met hetzelfde reisagentschap op reis geweest...en nu slagen ze er in om drie letters verkeerd te zetten ....en niemand weet vooralsnog wie de fout maakte