Storck: "Penalty terecht, maar geen rood"

Moeskroen moest al na 20 minuten met een man minder verder. Nikola Gulan haakte de doorgebroken Mercier in de zestien en kreeg rood van ref Alen. "De strafschop was onbetwistbaar, maar de scheidsrechter maakte een fout door Gulan uit te sluiten", sprak coach Bernd Storck scherp. "De reglementering voor het bestraffen van penaltyfouten is veranderd. Bij dezelfde fout buiten de zestien zou een uitsluiting voor mijn verdediger terecht zijn. Maar nu had hij geel moeten krijgen, geen rood." Storck heeft een punt, al blijft de fase voor interpretatie vatbaar. De FIFA wijzigde in 2016 de regel dat een strafschopovertreding bij het ontnemen van een scoringskans niet automatisch meer tot rood leidt, dit om geen 'driedubbele straf' uit te spreken. Maar er zijn wel uitzonderingen op de regel: als de overtreding gebeurt zonder enige intentie om de bal te spelen, mag de ref nog altijd rood geven. Bij de fase lijkt Gulan evenwel de bal te willen spelen. (LUVM/BF)



Alle artikels uit de krant