Exclusief voor abonnees

Risico minder hoog dan gemiddeld in Europa, maar Belgische voetganger heeft meeste schrik

Risico om te verongelukken minder hoog dan gemiddeld in Europa

Vooral kinderen tussen 7 en 17 jaar en 65+'ers lopen meer gevaar in het verkeer.
Hollandse Hoogte / Harold Versteeg Vooral kinderen tussen 7 en 17 jaar en 65+'ers lopen meer gevaar in het verkeer.
Nergens in Europa voelen voetgangers zich zo onveilig als in België. Niet helemaal terecht, want vergeleken met het Europese gemiddelde is het hier best oké. "Willen we echt vooruitgang, dan moet de maximumsnelheid in woonwijken, dorps- en stadscentra overal naar 30 km/u", zegt veiligheidsinstituut Vias.

Je hebt 11% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis


Alle artikels uit de krant

14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ronald Van Beneden

    Door de fusie van een politiezone in Mechelen met Willebroek lijkt ons stukje N16 een racebaan voor politiewagens die niet graag in de file staan. De rest veegt zijn gaat aan de km per uur zone. Wat me opvalt ze doen altijd bevragingen maar zelf heb ik nog nooit een vraag gekregen.

  • Mohamed Kabbal

    ik denk dat een paar hieronder terug hun theorie veilig verkeer ontstoffen en eens goed doornemen. Als een voetganger aan een zebrapad staat moet elke bestuurder altijd stoppen en voorrang verlenen. Een voertuigbestuurder, fietser moet ten alle tijden aan het zebrapad vertragen om op tijd te stoppen. De voetgangers moet natuurlijk zien dat de voertuigen zijn gestopt alvorens over te steken maar het oudjes en kindjes kunnen situatie's niet inschatten. Dus stop altijd aan zebrapad.

  • Wivina Renier

    Sabine Van de Kerkhove heel juist. Ik haat het als ze voor mij stoppen. Wil liever zelf kijken dan heb ik alle kanten gezien, maar verplicht oversteken omdat er iemand stopt en dan aan de andere kant iemand die niet stopt. Dus zoals we het vroeger geleerd hebben oversteken als de baan aan beide kanten vrij is en niet voor een wagen gaan springen en die kan niet weten als je gaat oversteken.

  • Theo Striem

    Wat ik vreemd vind is dat Belgische bestuurders in Luxemburg stoppen aan een zebrapad en hier rijden ze je er af Waarom gaat dat daar wel en hier niet

  • Yves Van Rossem

    Hier slaat het veiligheidsinstituut Vias weer flink naast de bal. Het probleem is gewoon dat vele voertuigen het rode licht negeren. In Brussel is het daarom gevaarlijker om met groen licht over te steken en moet men dubbel uit z'n doppen kijken. En aangezien er hier zo goed als geen controle is zullen er nog vele slachtoffers vallen. Ik heb zelfs al een politievoertuig door het rode licht weten rijden ... dus het lijkt een algemene regel te zijn ....