Quiz over 25 jaar oude sitcom in razend tempo volzet: ze kennen 'Friends' even goed als hun eigen vrienden + test je kennis in twaalf vragen

Ook tijdens het quizzen werd er heel wat gelachen.
Florian Van Eenoo photonews Ook tijdens het quizzen werd er heel wat gelachen.
Het is al 25 jaar geleden dat de eerste aflevering van 'Friends' werd uitgezonden, maar de nineties-reeks lijkt populairder dan ooit. Een quiz over de sitcom, gisteravond in Gent, was in 1,5 uur uitverkocht - 46 teams konden deelnemen, nog eens 150 belandden op de wachtlijst. Wij quizden mee.

Ross, Phoebe, Monica, Joey en Chandler. Vijf twintigers zitten rustig koffie te drinken op een sofa in een New Yorkse koffiebar. Tot een jonge vrouw in bruidskleding binnenstormt, gevlucht van haar huwelijk: Rachel. Het is 1994 en de scène is het begin van de hitserie 'Friends'. We spoelen een kwarteeuw verder. Ook wij zitten in een bar, maar dan in Gent. Onder de aanwezigen in het Vooruit Café heel wat quizzers die in 1994 nog niet eens geboren waren. Ze hebben nu zelf de leeftijd van de hoofdrolspelers, maar leven in een heel andere wereld - in de serie zijn geen smartphones of sociale media te bespeuren. Toch weten de deelnemers werkelijk álles over 'Friends'. De voor- en familienaam van de meest obscure nevenpersonages? Geen probleem. Het favoriete drankje van de vader van Rachel? weten ze. Het lievelingsliedje van Ross' aapje Marcel? Simpel. Mag het misschien wat moeilijker?

REUTERS

Het niveau is torenhoog. "We hebben alle afleveringen dan ook meermaals gezien. Zéker vijf keer", zegt Emmanuelle Gernay (24) van het team 'The One with the Winning Team'. In totaal zijn er nochtans 236 episodes, goed voor 85 uur televisie. "Er moeten afleveringen zijn die ik zelfs tien keer bekeken heb. We kunnen de dialogen soms aanvullen. Klink ik nu zielig? (lacht)."

Het is bij de andere teams niet anders. Erica (24) van 'Salmon Skin Roll' (een verwijzing naar de reeks) noemt zichzelf niet fanatiek, maar moet alle afleveringen toch ook een keer of vier gezien hebben, schat ze. "Ik mis die personages soms. 'Friends' voelt altijd als thuiskomen. Of je nu droef bent of blij, je kan er altijd weer induiken."

Maar waaróm blijft de serie zo populair? Dat is de vraag die wij het liefst beantwoord krijgen. Deze quizzers mogen dan een tikje extreem zijn, 'Friends' scoort bij véél millennials. Netflix betaalde vorig jaar nog 100 miljoen dollar (89 miljoen euro) om de reeks te mogen blijven aanbieden in 2019. "Omdat de serie tijdloos is", klinkt het bij de leden van 'The One with the Winning Team'. "Ze gaat over mensen die sukkelen, net als nu. Over twintigers die op zoek zijn naar liefde, vriendschap en werk. En 'Friends' is niet té moeilijk, maar ook weer niet te plat." En het gebrek aan moderne media en snufjes kan je ook als een voordeel zien. "De zes vrienden zitten niet naar hun gsm te kijken, maar praten met elkaar", zegt Zoë (22) van team 'Salmon Skin Roll'. "Dat kan je je vandaag niet meer voorstellen."

Bent u een kenner? Test uw kennis in deze twaalf vragen. Hier zijn er meerkeuzeantwoorden, iets wat op de quiz in Gent niet het geval was.



Alle artikels uit de krant

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.