Privacywet wordt strenger. Nu wij nog

BEDRIJVEN ZETTEN ZICH SCHRAP, MAAR WAT DOET DE BURGER?

 vanaf 25 mei gaat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Het gaat om een nieuwe Europese wet die ervoor zorgt dat persoonlijke gegevens zoals onze naam, e-mailadres, woonplaats, telefoonnummer tot wat we delen en liken op sociale media of ons online winkelkarretje, beter beschermd worden.
ANP XTRA vanaf 25 mei gaat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Het gaat om een nieuwe Europese wet die ervoor zorgt dat persoonlijke gegevens zoals onze naam, e-mailadres, woonplaats, telefoonnummer tot wat we delen en liken op sociale media of ons online winkelkarretje, beter beschermd worden.
Facebook, Instagram, Telenet: ze willen deze week allemaal vijf minuten van onze tijd om het over de nieuwe Europese privacywet te hebben. Die gaat over exact een maand van kracht, maar wat verandert er nu concreet? En vooral: willen we zelf wel veranderen?

Waarover gaat het?

De kans is klein dat u er nog niets over gelezen hebt nu bedrijven en verenigingen hun klanten en leden met infomails bestoken, maar: vanaf 25 mei gaat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht - GDPR in het Engels. Het gaat om een nieuwe Europese wet die ervoor zorgt dat persoonlijke gegevens zoals onze naam, e-mailadres, woonplaats, telefoonnummer tot wat we delen en liken op sociale media of ons online winkelkarretje, beter beschermd worden.

Is die wet helemaal nieuw?

Neen, de nieuwe verordening is gebaseerd op de bestaande privacywet, verduidelijkt Caroline De Geest van de Privacycommissie. Die wordt vanaf 25 mei trouwens omgedoopt tot Gegevensbeschermingsautoriteit. "In België bestaat de privacywet al sinds 1992. En daar knelde meteen ook het schoentje: ze is niet langer aangepast aan deze digitale tijd. De extra maatregelen die nu genomen worden op vraag van Europa moeten ervoor zorgen dat hackers minder makkelijk aan onze data kunnen. De basis blijft weliswaar dezelfde: bedrijven mogen enkel gegevens inwinnen die ze echt nodig hebben."

Wat is er dan anders?

"De wet krijgt een fikse update. Zo moet elk bedrijf duidelijk communiceren waarvoor het onze gegevens nodig heeft en hoe het die opslaat. Bovendien mag een organisatie data niet langer bewaren dan nodig - laat staan doorspelen aan derden. En er moet expliciet toestemming gevraagd worden aan de klant, de werknemer, de leverancier. Concreet: je zal als burger een vakje moeten aanvinken of een handtekening moeten zetten. Het op voorhand aangeduide vinkje bij 'ik ga akkoord met dit privacybeleid' volstaat niet. Ook moeten grote bedrijven een persoon aanstellen die zich specifiek bezighoudt met de bescherming van klantengegevens. Hij of zij wordt DPO of 'data protection officer'. Ter verduidelijking: de slager om de hoek heeft die niet nodig."



Alle artikels uit de krant