Exclusief voor abonnees

Politici ontdekken de kracht van Facebook: kwart van campagnebudget ging naar digitale media

Vlaams Belang heeft bijna 400.000 volgers op Facebook, N-VA bijna 200.000.
Facebook Vlaams Belang heeft bijna 400.000 volgers op Facebook, N-VA bijna 200.000.
In de strijd om de kiezer op 26 mei vertrouwden voornamelijk de Vlaams-nationalistische partijen op de kracht van digitale media: de helft van de uitgaven aan digitale campagnes kwam uit de budgetten van N-VA en Vlaams Belang. Die laatste partij investeerde zelfs een half campagnebudget in advertenties op Facebook, YouTube en Twitter.

Je hebt 10% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels op HLN.be en in de app
  • Lees 4 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis


Alle artikels uit de krant

17 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Patrick Van Lersberghe

    Een mooi voorbeeld is de facebookpagina van de N-VA. Laatst stond er zelf de vraag in of u akkoord ging om het quota van asielaanvragen onmiddellijk terug in te voeren. Ze trekken zich niets aan van de rechtsspraak (RVS - arrest nr. 243.306 van 20 december 2018) er is niemand die hen op de vingers tikt of durft te stellen dat het onmogelijk is.

  • robertrand walraedt

    5390298,56 euro uitgeven voor verkiezingen, ze zouden moeten beschaamd zijn. Er zijn mensen die niet rondkomen tot het eind van de maand. En deze zakkenrollers geven dit uit om ons te beliegen.

  • dirk claeys

    ook de reden van minder activiteit op FB, koopjes en dwaze praat , politieke reklame waarop meestal dwaze mensen reageren ? brengt het meeste op voor fb ? VELE centen in de kassa elke maand , ?

  • Richard Kerkhofs

    Op sociale media telt alleen de eigen mening en vaak Fake News of alternatieve feiten en is geen ruimte voor correctie, dialoog of tegenspraak. Het is het ideale communicatiemiddel van Alt Right dat alleen eigen 'believers' wilt sterken in de hersenspoeling. Een veel performante journalistiek dan nu voor handen is nodig en noodzakelijk om die trend te breken.

  • Ivan De Bakker

    Beste Guido. Aangezien in België alle informatie binnenkomt via linkse tot extreem linkse weg is het niet meer dan normaal dat de iets slimmeren onder ons op zoek gaan naar alternatieve kanalen. Het punt is net dat de mensen de onzin en leugens van de (extreem) linkse media in ons land beu zijn. Wie vergiftigt bij voorbaat elk normaal debat? De extreem verdraagzamen die andere meningen die ze niet delen gewoon uitsluiten.