Ouderen en armen in de kou: "Wie niet online kan bankieren, is nieuwe analfabeet"

Photo News
BNP Paribas Fortis is lang niet de enige bank die massaal filialen sluit. Tussen 2015 en 2018 ging bijna één op de vijf kantoren in ons land op de schop. De reden? We regelen onze zaakjes steeds vaker online. Maar niet iedereen is mee. Vier op de tien 65-plussers hebben zelfs geen internet, zo blijkt uit de Vlaamse Armoedebarometer.

Wie z'n bankverrichtingen steevast offline doet, aan een loket, moet almaar verder uitwijken om nog een bemand kantoor te vinden. "De digitale dienstverlening wordt ons opgedrongen", zegt Johan Truyers van ouderenbeweging OKRA. "Al te gemakkelijk wordt voorbijgegaan aan de 65- tot 85-jarigen, van wie 40% geen toegang heeft tot het internet. De problemen situeren zich vooral op het platteland, waar vaak ook een mobiliteitsprobleem om de hoek loert. Dan sturen senioren anderen met hun bankkaart op pad om geld af te halen, wat tot misbruik leidt. Nochtans is het een basisrecht om de eigen financiën te regelen."

"Tot 75 jaar zijn de meesten nog mee met de evolutie", vervolgt Truyers. "Maar 80-plussers sluiten doorgaans niet aan. Daarom organiseren we projecten met vrijwilligers die mensen thuis leren omgaan met de computer, zodat ze bijvoorbeeld kunnen e-bankieren en online een afspraak met de dokter kunnen maken."

Menselijk contact

Of het probleem, cru gesteld, niet 'verdwijnt' zodra de niet-geconnecteerde ouderen er niet meer zijn? "Dat zal zo snel niet gaan, want ook in de categorie 50- tot 64-jarigen heeft 10% geen internet. Dat zijn de nieuwe analfabeten. Vergeet niet dat er een groep mensen is die sowieso weigerachtig staat tegenover de digitalisering. Zij dreigen niet alleen op het vlak van bankzaken, maar ook in de zorg uitgesloten te worden."

Bij het Netwerk tegen Armoede zien ze dat mensen die onder de armoedegrens leven, met dezelfde problemen kampen. "Beperkte toegang tot en weinig vertrouwdheid met het internet zorgen ervoor dat velen hun bankverrichtingen in een kantoor moeten doen. Waar ze overigens vaak al moeten betalen voor zaken die online gratis zijn. Daarnaast is er ook nood aan menselijk contact."



Alle artikels uit de krant

9 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • hilde de bruyne

    Ouderen worden bestolen met hun bankkaart. Er is geen volmacht voor nodig,is er iemand in de buurt die wat klusjes en boodschappen doet kan het volledige pensioentje laten verdwijnen. Weg met die handel,ze worden bestolen!

  • Jan Van Rompaey

    Oude mensen worden gedumpt als afval.

  • alois philipsen

    Banken de grootste illegale dieven, ik zelf kom bijna nooit op een bank maar wil wel eens langs een loket gaan trouwens er is geen enkel wetboek waar in staat dat men een smartphone moet hebben

  • Gaby Derden

    De ceo van de bank moest zich schamen. Hoeveel mensen hebben geen iphone en daar stopt het niet mee want bij de kosten van aankoop komt nog kosten voor internet. Wel begin dan maar al met de gepensioneerde want sommige met 800 € per maand hebben wel andere noden dan internet om bank zaken te doen.

  • rik lagrou

    Je mag zeggen wat wil het toch duur grapje 60€ per mnd want je hebt antivirus nodig op al toestellen Goedkoopste 30€ dat dan enkel om -bankverrichtingen +1u internet per week Velen krijgen 20€per week Hoeveel zitten niet in schuldbemiddeling Hoe moeten deze ???