Oud elektriciteitsnet maakt laden van sommige e-wagens (bijna) onmogelijk

Een oplaadkabel voor een elektrische auto.
AFP Een oplaadkabel voor een elektrische auto.
Een derde van het Vlaamse en zelfs 88% van het Brusselse elektriciteitsnetwerk is te verouderd om alle modellen elektrische wagens te kunnen laden. "Wie pech heeft, moet duizenden euro's extra ophoesten om zijn Smart te kunnen laden", hekelt slachtoffer Jan Van Ooteghem. Ook een deel van de Renault Zoë-chauffeurs kent het probleem.

Dan beslis je na lang wikken en wegen om voor de goede zaak tóch elektrisch te gaan rijden, maar blijkt je nieuwe e-wagen thuis onmogelijk op te laden. Het overkwam Jan Van Ooteghem. In zijn straat in het Gentse Evergem ligt er, net als in een derde van Vlaanderen, geen neutrale geleider of nulgeleider onder de straatstenen, en dus ook geen 400 volt netspanning. "Het maakt dat ik mijn nieuwe Smart for Two hier thuis met geen enkel type laadpaal opgeladen krijg", zucht de man. "De oplossing: Fluvius de straat laten opbreken en op eigen kosten nieuwe kabels laten leggen - kostprijs bijna 5.000 euro, en dan mag ik nog van geluk spreken dat de stroomcabine in onze straat slechts 200 meter verderop staat."

Aanpassingen

Professor electrotechnieken Peter Van den Bossche (MOBI, VUB) kent het probleem. "Bepaalde wagens detecteren de afwezigheid van die 'neuter' en weigeren simpelweg te laden. Het probleem stelt zich vooral in de historische kernen en de rand van steden: in het Antwerpse, Mechelen, het Leuvense, Aalst... Brussel is zelfs een ware ramp." Volgens netbeheerder Fluvius is er in 30 % van Vlaanderen nog geen 400 volt-netwerk. In Brussel gaat het zelfs om 88%.

Het probleem van Van Ooteghem is ook een deel van de bijna duizend Renault Zoë-rijders niet onbekend, en ook sommige Audi e-trons zouden ermee kampen. Bij Tesla is het euvel sinds Model 3 van de baan. Eerder zorgde het ontbreken van een 'neuter' ook bij eigenaars van een Tesla S en X al voor gevloek. Fluvius wijst erop dat zowat alle constructeurs de nodige aanpassingen hebben doorgevoerd.

'Groene gedachte'

Smart en Renault benadrukken hun klanten vooraf altijd uitgebreid voor het eventuele probleem te waarschuwen. "Dit is ook geen issue van Smart, maar van het verouderde Belgische netwerk", klinkt het bij de constructeur.

Als oplossing suggereren zowel Smart, Renault als Fluvius de installatie van een zogenaamde 'scheidingsgenerator'. "In mijn geval zou de installatiekost hiervan 3.000 euro bedragen", zegt Van Ooteghem. "Het toestel zelf verbruikt bovendien de klok rond heel wat stroom - strookt niet helemaal met de 'groene gedachte' hé? Als de overheid ons groen wil doen rijden, lijkt het mij zeer aangewezen eerst te zorgen dat het elektriciteitsnetwerk hiervoor geschikt is." (SPK)



Alle artikels uit de krant

23 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Geert Tamsyn

    Lucid brengt in 2020 zijn door de Saudi's gefinancierde EV op de markt. De Saudische kroonprins Mohammed bin Salman rijdt rond in een vloot Tesla's, en haalde de eerste race van het nieuwe Formule E seizoen naar Saudi-Arabië. Hij is meer in Silicon Valley dan in zijn eigen land, het is duidelijk welke richting Saudi-Arabië uitgaat.

  • raf peeters

    Een miljard zijn peanuts ,puur om mede controle te hebben en beslissingen te sturen en meer is daar niet achter te zoeken.Als je zo in de raad van bestuur zit en het welles en niets beslist, zo zijn er meer van die "investeringen".

  • Geert Tamsyn

    Het Saudi-Arabische staatsfonds PIF investeerde vorig jaar een miljard dollar in Lucid, constructeur van EV. Ik denk dat dat heel duidelijk is.

  • raf peeters

    @Christiaan Ghijselinck ,denk je dat die oliebaronnen hun dollars willen missen in de toekomst met de E wagen?.Hadden die door de jaren niet alle patenten opge-kocht die fossiele wagens konden vervangen reden we al lang met iets anders.De oliebaronnen zetten op waterstof productie en de logistieke transport ervan voor hun toekomst te verzekeren en geloof maar dat ze ook met oliedollars geen moeite zal zijn een autoconstructeur zover te krijgen als zover is.

  • Christiaan Ghijselinck

    Raf Peeters : Zou het niet beter zijn dat de olieproducerende landen de stroom via hoogspanningskabels transporteren in plaats van waterstof door middel van sterk vervuilende tankers te vervoeren ? Wij hebben hun waterstof niet nodig, Afrika daarentegen kan hun zonnepaneel stroom heel goed gebruiken,