Ombudsman waarschuwt voor populaire elektrische wagens: "Die groepsaankoop? De mensen gaan klagen"

De overheid selecteerde vier elektrische wagens voor de groepsaankoop: hier de Renault ZOE.
RV De overheid selecteerde vier elektrische wagens voor de groepsaankoop: hier de Renault ZOE.
Een week na de lancering van de groepsaankoop voor elektrische wagens hebben al 1.926 mensen zich als geïnteresseerde geregistreerd, meestal 55-plussers. Maar de Vlaamse ombudsman waarschuwt voor verrassingen. “Meestal zijn groepsaankopen de beste garantie om niét de beste prijs te hebben”, zegt ombudsman Bart Weekers. 

Vorige week lanceerde de Vlaamse overheid een groepsaankoop van elektrische wagens. Intussen hebben al 1.926 mensen zich ingeschreven, al wil dat natuurlijk niet zeggen dat zij ook allemaal een wagen gaan kopen. Opvallend: liefst 44 procent van het totaal aantal inschrijvingen zijn 55-plussers. Dikwijls gaat het om iets oudere mannen uit de Gentse of Antwerpse stadsrand. "Vaak willen mensen een tweede, oudere dieselwagen wagen vervangen door een elektrisch exemplaar", zegt Jean-Louis Van Marcke van Bobex, het bedrijf dat de groepsaankoop organiseert.

Toch reageert niet iedereen positief. "Meestal zijn groepsaankopen de beste garantie om niét de beste prijs te hebben", zegt Vlaams ombudsman Bart Weekers. "Ook nu kreeg ik al veel klachten van mensen die een betere deal hebben gevonden. Ik begrijp de goede bedoelingen, maar ik kan de klachten over enkele maanden al voorspellen.”

“Op de website doen ze alsof iedereen recht heeft op de premie van de Vlaamse overheid. Terwijl dat helemaal niet zo is. De zero-emissiepremie (tot 4.000 euro) krijg je alleen als je die wagen als particulier aankoopt. Onlangs kwam er een advocaat bij mij. Hij was naar zijn dealer gegaan, en die vroeg hem waarom hij de wagen niet op naam van de zaak zou zetten. Dat deed hij, maar nadien werd die premie hem wel geweigerd."

De overheid selecteerde vier elektrische wagens voor de groepsaankoop: hier de Peugeot iOn.
KOS De overheid selecteerde vier elektrische wagens voor de groepsaankoop: hier de Peugeot iOn.

Blijf bij je leest

"Dus over enkele maanden gaat het Vlaams Energieagentschap (VEA) de wind van voren krijgen, omdat het die premies niet aan iedereen zal uitbetalen", gaat Weekers verder. "Die mensen gaan klagen, en dan ga ik moeten zeggen: sorry overheid, als jullie zo communiceren, dan begrijp ik dat mensen dit niet wisten. Dan is de vraag: krijgen die mensen alsnog hun premie?" 

Bij Bobex was men zich gisteravond van geen kwaad bewust. "Dat staat wél op onze website, maar we zullen het nog eens expliciet vermelden bij de prijsvergelijking, zodat mensen zich zeker niet vergissen."

De ombudsman benadrukt ook dat de premies niet eindeloos zijn. "Voor dit jaar is een budget van 11,2 miljoen voorzien, maar op is op." Bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) denkt niet dat het zo'n vaart zal lopen. Vorig jaar werd er maar 2,17 miljoen uit het fonds gebruikt. "En toch moet je daar als overheid aan denken. Voor mij illustreert dit nog maar eens: schoenmaker, blijf bij je leest", aldus de ombudsman.

De overheid selecteerde vier elektrische wagens voor de groepsaankoop: hier de Nissan Leaf.
RV De overheid selecteerde vier elektrische wagens voor de groepsaankoop: hier de Nissan Leaf.
De overheid selecteerde vier elektrische wagens voor de groepsaankoop: hier de Hyundai Kona EV.
RV De overheid selecteerde vier elektrische wagens voor de groepsaankoop: hier de Hyundai Kona EV.


Alle artikels uit de krant

86 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Hans Schoen

    Olie en gas uit de grond halen zal niet eeuwig duren.

  • Chris Devlaeminck

    Een elektrische auto wordt enkel maar aangeschaft als er voordeel mee te halen valt. Premies, kunnen aftrekken van de belastingen, daarvoor doen ze het bijna allemaal. Zie in het begin met de zonnepanelen. Dat het 'zou' beter zijn voor het milieu daar liggen er niet veel wakker van. Da's ook de reden waarom het maar niet lukt om echt werkende maatregelen er door te krijgen. Iedereen wil er profijt uit halen, niemand wil zich pijn doen.

  • Ronald Van Beneden

    Al eens uitgerekend hoeveel extra Co2 deze omschakeling kost en waar moeten de grondstoffen vandaan komen? Hoeveel milieu wordt daarvoor opgeofferd? Hypocrisie ten top. Wie is tot op heden gesubsidieerd door de staat? Inderdaad de rijken en betere middenklasse. Met dank aan de Groenen die de laagste klasse nog meer in de armoede duwt door de stigmatisering en het aanpraten van een schuldgevoel.

  • Margriet Janssen

    File blijft file, ook met electrische wagens. "Onze" regering zou beter fietsvergoeding VERPLICHTEN. Dan zou iedereen gelijk zijn voor deze wet.

  • mario vermeersch

    De elektrische auto zal duurder komen dan een diesel met onze hoge elektriciteitsprijs,kost gemiddeld 12 euro om je auto op te laden.