Exclusief voor abonnees

Nieuw in Parijs-Nice, straks ook in de Tour: signalisatieborden met licht en geluid

Veiligheid boven alles. Dat hebben ze ook bij Amaury Sport Organisation (ASO) goed begrepen. De organisatoren van Parijs-Nice leveren in hun 77ste editie een extra inspanning om het veiligheidsgevoel bij de renners te verbeteren. De gevaarlijkste passages langs het parcours worden niet langer aangegeven door de traditionele seingevers met gele vlaggen, maar via een nieuw ingenieus systeem van signalisatieborden met licht en geluid. De precieze werking ervan werd ons gisteren duidelijk toen we de tijdrit van Caleb Ewan volgden in de ploegwagen van Lotto-Soudal. De knipperlichtsignalen, telkens links én rechts van de weg, geven de precieze richting én curve van het traject aan. Een schelle fluittoon maakt de renner attent op het mogelijke gevaar. "Prima initiatief", juicht ploegleider Herman Frison de ingreep toe. "De signalisatieborden zullen ook worden gebruikt in andere wedstrijden van ASO en dus uiteraard ook in de Tour de France. Zowel tijdens tijdritten als tijdens normale etappes in lijn. In dat laatste geval dan vooral in de finale. Voorlopig blijft het aantal beperkt tot een stuk of drie, vier. Logisch, ze kunnen er niet het hele parcours van voorzien. Maar als het systeem zijn nut bewijst, lijkt het me zeker voor uitbreiding vatbaar." (JDK)

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

Kies hier je voordeelperiode:



Alle artikels uit de krant