Na de verkeersleiders, de security: “Ze staken luchthaven kapot”

Archieffoto van de staking bij Skeyes.
Photo News Archieffoto van de staking bij Skeyes.
Net nu de verkeersleiders hun stakingsacties opgeschort hebben, dreigen de bewakingsagenten voor chaos te zorgen op de Belgische luchthavens. "Reizigers zullen hierdoor nog meer naar buitenlandse luchthavens trekken", waarschuwt transporteconoom Eddy Van de Voorde.

De luchthavenuitbaters vrezen chaos bij de start van de paasvakantie, nu de bewakingsagenten dreigen om vanaf zaterdag actie te voeren voor betere vergoedingen. "Voor de hoge werkdruk en de atypische uurroosters", klinkt het bij de socialistische vakbond. Alle vakbonden dienden een maand geleden al samen een stakingsaanzegging in waarbij ze meer loon vragen voor zaterdag-, zondag- en nachtwerk. Die stakingsaanzegging loopt pas vrijdag af, maar de voorstellen van de directies van onder meer Securitas en G4S voldoen niet aan de vakbondseisen. Donderdag is er nog een ultieme onderhandelingsronde, maar als daar niets uit de bus komt voor het veiligheidspersoneel dat zich bekommert om de bagage en de passagiers, zullen de vakbondsvertegenwoordigers van elke individuele luchthaven zelf beslissen welke acties ze voeren. Op de luchthaven van Zaventem wordt intussen aan verscheidene noodscenario's gewerkt om alle 80.000 verwachte passagiers alsnog tijdig door de nodige controles te loodsen.

Alleen handbagage

"Het is voor ons ook nog onduidelijk of er acties komen en of het zal gaan om prikacties of effectief het werk neerleggen", klinkt het bij Brussels Airport. "Als het dat laatste wordt tijdens de spitsuren, tussen 7 en 10 uur 's ochtends en tussen 15 en 19 uur 's avonds, zal de chaos compleet zijn. Bij prikacties zullen we passagiers vragen om bijvoorbeeld 3 uur op voorhand naar de luchthaven af te zakken, kunnen bepaalde vluchten prioritair behandeld worden of kan er geopteerd worden om mensen enkel met hun handbagage te laten vertrekken. Zodra het voor ons duidelijk is wat we kunnen verwachten, zullen we dat ook communiceren naar de reizigers. Maar natuurlijk hopen we dat het zover niet komt en dat er deze week nog een oplossing wordt gevonden."

Bananenrepubliek

"De opeenvolging van stakingen is onze luchtvaarteconomie aan het kapotmaken", waarschuwt transporteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen). "In oktober hadden we de bagage-afhandelaars van Aviapartner, daarna volgden de verkeersleiders bij skeyes. Telkens zijn het bepaalde vakbondsafgevaardigden die zich zowel intern als extern lijken te willen profileren, maar ze begrijpen niet hoe gevoelig de luchtvaart is voor dit soort stakingen. Onze luchthavens verliezen steeds meer reizigers aan Düsseldorf, Eindhoven en Rijsel, want ons imago is al fel besmeurd. Als er nu nog een nieuwe stakingsgolf volgt door de bewakingsagenten, zullen we internationaal nog meer vergeleken worden met een bananenrepubliek. Voor de buitenlandse reizigers maakt het niet uit wie staakt of waarom. Zij onthouden enkel dat Belgische luchthavens onbetrouwbaar zijn. Ik zie geen andere oplossingen dan wettelijk een minimale dienstverlening bij bepaalde luchthavendiensten te voorzien en de vakbonden om te vormen tot een rechtspersoon." Met dat laatste kunnen de touroperators en de luchthaven hun schade via de rechtbank verhalen op de vakbonden.



Alle artikels uit de krant

192 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Brian Dekens

    Betaald de werknemers deftig met de correcte vergoedingen zoals overal en dan zal er geen stakingen meer zijn heel simpel. Mensen die hier zitten zeggen van ‘die staan daar maar voor decoratie’ gaat er zelf eens een dag staan. Dan zullen we nog is praten.

  • Ines HUBERT

    Aan de vakbondsafgevaardigde die gisterenmorgen op radio 1 beweerde dat 'de reizigers wellicht respect zouden hebben voor de eisen van het sscurity personeel' : NEEN wij hebben hier geen respect voor U kan acties voeren op vele andere dagen in het jaar maar als u de eerste dag van een vakantieperiode kiest is dit om meer druk op uw werkgever te leggen en dat heet CHANTAGE. Neen, geen respect voor u !

  • LUC HUON

    Iedereen lijkt in die sector plots onderbetaald te zijn. Na de recente security checks zou men beter aan de kwaliteit van het product werken dan klagen over de verloning.. Sabena was ook een vakbondsmelkkoe tot de koe geen melk meer leverde en de traantjes vloeiden en de vakbonden zich van geen kwaad bewust waren en nog beloond werden met een ministerpost.

  • Kenneth Deweer

    Onderbetaald en moeten heel flexibel zijn. Zo flexibel dat ze zeggen wat we met de kinderen zouden moeten doen van voor- en naschoolse opvang. Uren geven dat je minder dan 4u kan slapen. Of dat je alles zo moet regelen dat je je eigen kinderen 3 dagen niet kan zien omdat je ze moet achterlaten bij grootouders zodat je toch maar bepaalde shiften kan doen. Niet iedereen kan naschoolse opvang of 650 euro voor elke dag crèche per maand betalen. Flexibiliteit heeft grenzen.

  • Danny Van Looveren

    Terechte reacties van velen hier : de vakbonden zijn er om de economie onderuit te halen en zo veel mogelijk mensen aan de dop te houden. Dit doen ze door continu werknemers de kop zot te maken met allerlei oneerlijkheden te verkondigen waar om den duur ook buitenlandse krachten binnenkort ook problemen mee zullen hebben .Doe zo verder breek maar af.... Waarom ook zoveel betogingen (onrust )... regering zet in op activering van werklozen , vakbonden hebben tegengestelde agenda