Exclusief voor abonnees

Minder naar de winkel, maar onze karren zijn voller

Door een gebrek aan tijd en de opkomst van de e-commerce doen we minder vaak boodschappen. Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de Belgen dit jaar gemiddeld 154 keer naar een winkel gaan. Dat is nog steeds driemaal per week, maar vijf jaar geleden gingen we 176 maal per jaar of 3,4 keer per week. Al verschilt dat van generatie tot generatie. Zo doen gepensioneerden vaker boodschappen dan alleenstaanden en gezinnen. De daling van het aantal winkelbezoeken is ook te wijten aan de afkalving van het aantal speciaalzaken, zoals bakkers en slagers. We kopen we ons brood dus steeds vaker in de supermarkt. Intussen worden onze winkelkarren almaar voller. Karren met meer dan tien producten maken nu gemiddeld 19% van de totale aankopen uit. Vier jaar geleden was dat slechts 17%. (FrD)

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels via de site en app
  • Lees 4 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis


Alle artikels uit de krant