Exclusief voor abonnees

Minder maar wel steeds grotere winkels

Er verdwijnen steeds meer verkooppunten uit het straatbeeld, maar de winkels en warenhuizen die blijven, worden wel steeds groter. In heel België verdwenen er in tien jaar tijd 12.500 verkooppunten. Tegelijk kwam er in die tijd 1 miljoen vierkante meter verkoopoppervlakte bij, wat het totaal op 18,8 miljoen bracht. Vlaanderen was goed voor de helft van die stijging. De evolutie is het opvallendst in de kledingsector. Het aantal verkooppunten daalde er fors (-18%) terwijl de winkeloppervlakte sterk steeg (+20%). De grote verliezer is de zelfstandige winkel, terwijl er fors meer georganiseerde handel (ketens en franchises) bijkwamen. Bij de meubelverkopers leggen zelfstandige winkeliers er massaal het bijltje bij neer. Handelsfederatie Comeos is bezorgd. "De retailsector rijdt recht op de muur af", waarschuwt CEO Dominique Michel. De omzet per vierkante meter daalt elk jaar met 0,7% en dat is niet houdbaar.

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels via de site en app
  • Lees 4 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis


Alle artikels uit de krant